Gratis utlån av kano i Songdalselva

Gira på en padletur, men har ikke egen kano? Da kan du låne gratis kano og farte ned Songdalselva i sommer eller andre årstider. Utlånsordningen gjelder hele året.

Kanotur i Songdalselva.jpg

Foto: Espen Halvorsen

Ta årene fatt og kom tett på naturen med en kanotur i Songdalselva, enten alene, med venner eller familien.

Det er totalt fem kanoer til utlån, og det er plass til tre personer i hver kano. Å låne er gratis, men du må betale et depositum på 500 kroner i kontanter som leveres tilbake når du er ferdig.

Alt du må ha med deg er egen redningsvest, og personen som skal låne må være over 18 år og vise legitimasjon ved henting av nøkkel. Kanoene lånes normalt ut for ett døgn av gangen.

– En kanotur i Songdalselva er som å padle i jungelen for en kommer så tett på flott natur.  Vannstanden avhenger av været, og på det tørreste kan det hende at en må bære kanoen et stykke, men det er en del av opplevelsen, og jeg vil varmt anbefale å ta en padletur, sier Espen Halvorsen i Songdalen elveierlag.

Du kan låne kano hele året, og hvis det ikke passer i sommer kan du heller ta en tur senere.

Kanoene må kun brukes i Songdalselva, dette er for å unngå flytting av arter fra andre steder og vann til kommunens vassdrag.

Her kan du låne kano og hente nøkkel

For å låne kano ringer du kommunens sentralbord på telefonnummer: 38 07 50 00. Spør etter innbyggertorget på Nodeland.

Sentralbordets åpningstid er mandag til fredag kl. 08.00-15.30. Lørdag og søndag er det stengt.

Her finner du utlånsskjema og regler for utlån.

Ønsker du å fiske i elva kan du bestille fiskekort her:

songdalselva.wordpress.no

Her henter du nøkkel til kanolageret

Har du booket kano til fredag, lørdag eller søndag, må nøkkel hentes innen torsdag kl. 15. Dette gjelder i juli måned.

Nøkkel til kanolageret hentes på innbyggertorget på Nodeland, hvor man også betaler depositum i kontanter.

Adressen til innbyggertorget er: Songdalsvegen 53, 4645 Nodeland.

Kanolageret ligger til høyre før Rismyrbroa.

Kanolager.jpg

Slik ser kanolageret ut. Foto: Espen Halvorsen

God kanotur!

Utlånsordningen er et samarbeid mellom Kristiansand kommune og Songdalen elveierlag.