128 sentrumsnære parkeringsplasser blir borte

Parkeringsenheten informerer om at 128 parkeringsplasser, fordelt på tre steder, blir borte i forbindelse med utbyggingen av Gartnerløkka.

– Utbyggingen av Gartnerløkka medfører at vi mister to sentrumsnære parkeringsplasser og deler av en tredje, forteller Wibekke Syvertsen, leder av parkeringsenheten i kommunen.

Bryggeriplassen, Setesdalsveien 16-20 og KMV-tomta

Parkeringsplassene det gjelder er Bryggeriplassen, KMV-tomta og Setesdalsveien 16-20. Det er parkeringsenheten i kommunen som administrerer parkeringen på disse stedene. Se kart nederst på siden som viser plasseringen av disse plassene.

I Setesdalsveien 16-20 ble antall plasser redusert fra 37 til 20 allerede 15. oktober i fjor. Statens Vegvesen benytter dette området til rigg i forbindelse med utbyggingen. Det er fortsatt tre timers gratis parkering for el-biler på de resterende plassene.

Ved Bryggeriplassen, som har 75 parkeringsplasser, blir det ikke lenger anledning til å parkere fra lørdag 5. februar.

De 36 parkeringsplassen på KMV-tomta kan benyttes fram til 31. mars. Etter den datoen blir parkeringsplassen anleggsområde.

– Vi prøver å finne erstatning for noen av plassene, opplyser Syvertsen.

De som har fast leieavtale om parkering på en av disse plassene, har allerede blitt kontaktet av parkeringsenheten.

Les mer om utbyggingen av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen hos Statens vegvesen

Kontakt for media

Om utbyggingen av Gartnerløkka:
Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder, Statens vegvesen
Tlf. 91 82 94 08 – e-post: nils-ragnar.tvedt@vegvesen.no

Om parkering i området:
Wibekke Syvertsen, enhetsleder parkering, Kristiansand kommune
Tlf. 99 29 91 22 – e-post: wibekke.syvertsen@kristiansand.kommune.no

Kart som viser plasseringen av de aktuelle parkeringsplassene

Kart bortfall p-plasser pga Gartnerløkka prosjekt.png