Gå til hovedinnhold

Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du ha behov for en trygghetsalarm.

Hva er trygghetsalarm?

Alarmen er på størrelse med et lommeur. Den bærer du på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp når behovet oppstår. Du kan ha den på håndleddet eller rundt halsen. Alarmen er enkel i bruk. Når du trykker på alarmen, blir du koblet direkte til Responssentret på Valhalla Helsesenter. Hvis det blir vurdert at det er behov for uttrykning er det hjemmesykepleien som rykker ut

Du må ha klar ekstranøkkel når alarmen skal monteres. Det monteres en nøkkelboks utendørs til oppbevaring av dørnøkkel slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen. Boligen må også være merket med navn og nummer hvis det finnes.

Dersom du får innvilget trygghetsalarm vil du bli kontaktet av montør for å få alarmen installert.

Hvordan søker du?

Alle over 75 år kan selv vurdere om de har behov for trygghetsalarm, og vil få dette ved å fylle ut og sende inn utfylt søknadsskjema. Er du under 75 år vil en saksbehandler vurdere om dette skal innvilges.

Søknadsskjema

Du kan kontakte helse og sosial servicesenter 38 07 95 00 for å få hjelp til å søke. Telefonen er åpen fra kl. 08.00-15.30. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Bolig- og tjenestetildeling behandler søknaden og fatter vedtak.

Pris

Du blir fakturert for 234 kroner per måned i 2019. Du kan ta kontakt med din bank for å avtale fast trekk - avtalegiro. I betalingen ligger service av alarm og tilkalling av hjelp.

Betalingssatser for 2019

Helse og sosial servicesenter

Besøksadresse:

Gyldenløves gate 23
4611 Kristiansand

Postadresse:

Postboks 417 Lund
4604 Kristiansand

Telefon: 38 07 95 00

Åpningstid: 08.30 – 15.30

Forfatter: Terje S. Johannessen
Publisert: 05.02.2015 09:55
Sist endret: 09.01.2019 09:56

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?