Vil ha innovasjonshjelp fra Austin i Texas

Kristiansand vil ha hjelp fra Austin i Texas for å skape sterkere innovasjonskultur og næringslivssamarbeid på Sørlandet.

Ønsker Austin velkommen

En større delegasjon fra Vest-Agder, med representanter for næringsliv, akademia og det offentlige, besøkte Austin i slutten av april.

- Helt konkret ønsker jeg at representanter for byen, universitetet og innovasjonsmiljøet i Austin kommer til Kristiansand i en uke for å forstå og utfordre hvordan vi jobber med innovasjon og næringslivsutvikling. Det er jeg sikker på vil gjøre oss bedre, sier ordfører Harald Furre.

Han er nettopp hjemme fra et besøk i Austin, som etter dotcom-krisen har utviklet seg til å bli en yrende, kreativ by full av høytutdannede, innovative, unge mennesker. Austin er flere ganger kåret til USAs mest innovative by og beste tilrettelegger for næringslivet, og preges av mange høyteknologiselskaper og et enormt antall oppstartsbedrifter.

- I Austin heier man på de som prøver å gjøre gode ideer om til nye arbeidsplasser. En entreprenør får anerkjennelse bare for å prøve å skape noe, og det er lov å mislykkes. Amerikanerne forstår virkelig viktigheten av dem som skaper jobber for andre. Der har vi mye å lære, sier Furre.

Stor Agder-delegasjon

Fra venstre: Ordførerne Alf Erik Andersen (Mandal), Steve Adler (Austin) og Harald Furre (Kristiansand), samt fylkesvaraordfører Tore Askildsen (Vest-Agder) møttes i Austin City Hall i slutten av april.

Ordføreren reiste til Austin sammen med 36 representanter for det offentlige, næringslivet og akademiet i og rundt Kristiansand. Delegasjonen møtte blant annet Austin-ordfører Steve Adler og hans næringsavdeling, universitetet i Texas i Austin, co-working-aktører og en flere høyteknologibedrifter, som enten er etablert i Austin, eller som har flyttet til Austin.

- Jeg er glad for at vi klarte å samle en så stor og sammensatt gruppe på denne studieturen. Vi reiser hjem med en felles forståelse av hva som er viktig for å få til en utvikling i og rundt Kristiansand fremover. Selv om Austin er 12-15 ganger større enn Kristiansand, er det slående hvor mange fellesnevnere det finnes mellom byene: Begge satser på livskvalitet, et aktivt kulturliv, et sterkt universitet og en god samarbeidskultur, sier Furre.

- Austin gjør mye av det samme som står på vår agenda, blant annet gjennom satsingen på Business Region Kristiansand. Men byen er flinkere på flere områder. Det er nettopp derfor jeg vil invitere en gruppe over for å gjennomgår innovasjonssystemet vårt, det vil si de ulike virksomhetene som jobber med nyskaping, for å vurdere samarbeidet mellom virksomhetene og om vi har de riktige tilbudene på plass. Jeg er trygg på at vi har et godt innovasjonssystem, men at det kan bli bedre, sier Furre.

Bedre tilgang på kapital

Selv om likhetene kan være mange, finnes det også noen grunnleggende forskjeller på Kristiansand og Austin. Amerikanske entreprenører har generelt bedre tilgang til kapital. Ledig kapital i Austin puttes oftere inn i nye selskaper, mens investorer i Kristiansand oftere investerer i eiendom.

- I Texas betaler man ikke arbeidsskatt til delstaten, men heller en tung eiendomsskatt. Jeg mener ikke at vi skal gjøre det samme i Norge, men det er interessant å se hvordan skatteregimet endrer dynamikken i investormarkedet. Det er mer interessant å putte penger i noe som skaper nye arbeidsplasser, i stedet for å investere i et bygg, sier Furre.

Fremsnakking

Han har merket seg hvordan folk og bedrifter i Austin fremsnakker hverandre og konsekvent peker på samhandling som forklaring på byens bemerkelsesverdige sterke vekst de siste årene.

- De er fantastisk flinke til å fortelle historien om Austin med stolthet! Vi må bli flinkere til å fremsnakke byen og regionen, og slutte å stadig fremheve svake sider. Den amerikanske innstillingen til å fortelle det positive, er noe vi må ta med oss, sier Furre.

Samtidig er han skuffet over at Austin, i sin vekstfase, adopterte et klassisk amerikansk mønster for byutvikling; spredning av byen over store arealer.

- De hadde muligheten til å bygge en moderne storby med miljøvennlige løsninger og konsentrert byutvikling. I stedet er det blitt en bilbasert by uten offentlig kommunikasjon utenfor sentrum. Et foreslått togsystem er gjentatte ganger nedstemt av velgerne. Det er åpenbart at det grønne skiftet ikke står høyt på agendaen her, sier Furre.

Forfatter: Arne Roger Janse, tekst og foto
Publisert: 30.04.2017 19:07
Sist endret: 30.04.2017 19:29