Vant Grønn forretningsidé-konkurranse Agder 2016

Kristiansandsfirmaet UPC Tech vant Grønn forretningsidé-konkurransen med sin nyskapende løsning som gjør det mulig å påføre miljøvennlig pulverlakk på treverk.

Vinner Vincent Claveau fra UPC Tech får overrakt sjekken på 30.000 kroner av Peter Klemsdal i Sørlandets Kompetansefond, som sammen med DNB, Innovasjon Norge og Teknova er samarbeidspartnerne til Kristiansand kommune i å arrangere Grønn forretningsidé-konkurransen.15 påmeldte idéer

Konkurransen ble arrangert 22. september av Kristiansand kommune i samarbeid med DNB, Sørlandets Kompetansefond, Innovasjon Norge og Teknova. Ansvarlig for konkurransen er Øyvind Arnesen som er prosjektleder for grønn næringsutvikling i by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

– Fem finalister ble trukket ut av 15 påmeldte forretningsidéer fra hele Agder. Finalistene var foruten UPC Tech – SunSense, AlgeVita, Scanwatt og Maren Grobæk. Før finalen fikk kandidatene trening i å presentere eller «pitche» sin grønne idé. Hver finalist fikk fem minutter til presentasjon før juryen stilte sine spørsmål, sier Arnesen.

– Samtlige gjorde en kjempejobb med å presentere sin idé. UPC Tech, som vant førstepremien på 30.000 kroner, vinner også muligheten til å pitche sin forretningsidé i finalen i Greenovation-konkurransen i forbindelse med Oslo Innovation Week 18. oktober. Før det tar vi tre av vinnerne med på lærerik reise til Tallin i Estland for å oppleve finalen i Europas største grønne forretningsidekonkurranse, Climate launchpad. Ved siden av å lære av hvordan de beste pitcher sin forretningside, gir besøket i Tallin nyttig innsikt i trender innen bærekraftig forretningsutvikling, sier Øyvind Arnesen, som opplyser at vinneren også får gratis teknologirådgivning fra Teknova og fri deltakelse i et spesialkurs i markedsavklaring i regi av Innovasjon Norge.

Kristiansand kommunes prosjektleder for Grønn forretningsidé-konkurransen er fornøyd med at 15 idéskapere meldte seg på konkurransen.

Her er de fem finalistene i Grønn forretningsidé-konkurransen i regi av Kristiansand. Fra venstre Andreas Eriksen fra samarbeidspartner DNB sammen med vinnerne: Vincent Claveau fra UPC Tech (1. prisen), Hege Salvesen fra AlgeVita (2. plass), Knut Henriksen fra Scanwatt (3. plass), Maren Grobæk fra Slikkepotten og Vidar Mortensen fra Sunsense.Interessant etablerer-miljø

– Konkurransen Greenovation i Oslo, med et mye større nedslagsfelt, har ca. 20 påmeldte. Det er med andre ord et interessant etablerer-miljø på Sørlandet innen forretningsideer som på ulike måter berører klima og miljø. Vi var i tillegg i dialog med flere andre aktuelle kandidater, men av ulike årsaker passet det ikke for alle. Konkurransen er viktig for å hjelpe på banen gode prosjekter, sier Arnesen. Han mener UPC Techs teknologi for å påføre pulverlakk på tre på en miljøvennlig måte peker seg ut med et veldig stort potensial.

– Maling og spraylakk er en stor kilde til utslipp av klima- og miljøfiendtlige flyktige organiske forbindelser. Her har UPC Tech muligheter i et stort globalt marked, sier prosjektlederen, som også mener de andre fire vinnerne er spennende prosjekter som peker på ulike klima/miljø/samfunnsutfordringer.

• AlgeVita – produksjon av alger med mye omega 3 for næringsmiddelindustrien
• Scanwatt – miljøfarlig avfall fra nikkelproduksjon skal gjøres om til etterspurt nikkel råjern
• Sunsense – teknisk og digital totalløsning for personlig UV-måling for å unngå hudkreft.
• Maren Grobæk – skape nye matvarer fra avfall i dagligvarehandelen

Grønn næringsstrategi

Øyvind Arnesen er deltidsengasjert som prosjektleder for grønn forretningsutvikling i Kristiansand kommune og ansvarlig for Grønn forretningsidé-konkurransen.Øyvind Arnesen er deltidsengasjert som prosjektleder for grønn forretningsutvikling i Kristiansand kommune. Han har lang erfaring fra forretningsrådgivning og for ham og kristiansand kommune dreier det seg nå om grønn utvikling.

– Verden står overfor store miljø- og klimautfordringer. For å løse disse må vi ivareta og utnytte ressurser på en bedre måte. Dette krever nye ideer, produkter og løsninger samt ny teknologi som samtidig kan representere forretningsmuligheter. Globalt er markedet for miljøteknologier i betydelig vekst, sier Arnesen og viser til Kristiansand kommunes strategiske næringsplan.

– Kristiansand kommune har innovasjon som et viktig satsningsområde. I den sammenheng er synliggjøring av gode forretningsideer samt stimulering til etableringer som kan bidra til å løse samfunnsutfordringer knyttet til blant annet klima og miljø en del av tiltakene. Jeg er overbevist om at konkurransen Grønn forretningsidé er et godt verktøy for både inspirasjon og synliggjøring og kan bidra til kortere etableringsfaser, sier Øyvind Arnesen. Han er forlengst i gang med planleggingen av neste års konkurranse.

Forfatter: Svein Tybakken
Publisert: 30.09.2016 13:33
Sist endret: 07.12.2017 17:05