Gå til hovedinnhold

Testet mat - lærte mye

Resultatene etter at et testpanel smakte seg gjennom elleve retter fra Kjøkkenservice, er svært gode. Nå fortsetter arbeidet med å sikre god mat til alle brukere.

VidereutvikleTjenesteleder Kristin Hakli, Ove Dahl og Ståle Sigersvold fra Kjøkkenservice.

- Vi fokuserer nå mer på matens reise fra grytene på storkjøkkenet til det ligger på brukerens tallerken, sier tjenesteleder Kristin Hakli i Virksomhet omsorgssentre.

Testpanelet har gitt maten svært gode skussmål. Men kritikk fra blant andre Pasient- og brukerombudet før testingen, gjør at Kjøkkenservice ikke slår seg til ro med de gode resultatene.

- Når det gjelder mat er det mange oppfatninger. Vi er nødt til å utvikle oss, og å lytte til brukeren. Konstruktiv kritikk styrker og inspirerer oss, sier Ståle Sigersvold, leder av Kjøkkenservice.

Rapport fra testene

Les rapporten fra testene

Testingen foregikk på kafeen i Vågsbygdtunet.Testpanelet besto Nina K. Abusland, ansattrepresentant. Viggo Lütcherath, leder av helse- og sosialstyret. Anita Moe, Pasient- og brukerombudet. Tove Rike, tillitsvalgt. Tore Sandvik, pårørenderepresentant. Siri Stavsholt Bujordet, pårørenderepresentant.

Kjøkkenservice lager middagsmat og desserter til blant annet brukere av kommunens omsorgstjenester. Den vakuumpakkede maten serveres på sykehjem og i private boliger. Det lages om lag 7000 og 10000 porsjoner hver uke.

Les mer om testingen her

Forbedre flere ledd

- Panelet er tilbøyelig til å tro at det er forhold rundt måltidet som er utslagsgivende for eventuell kritikk av maten, sier Sigersvold og peker på at dette kan ha med flere forhold å gjøre.

Det skal nå også bli mer bevissthet omkring hvordan maten anrettes på fat og tallerkener. Det "lille ekstra" kan gjøre et måltid mye mer apetittvekkende.

- Vi går nå i dialog med personalet i sykehjemmene for å se på levering, oppbevaring, oppvarming og servering av maten i avdeling. Det er også et ønske om i samarbeid med Mattilsynet å utvikle informasjonsmateriell som gjør opplæringen enklere, sier Sigersvold.

Flere tester

Leder av helse- og sosialstyret Viggo Lütcherath sammen med klinisk ernæringsfysiolog Thomas GordeladzeKjøkkenservice vil gjennomføre en lignende test hvert år for å få tilbakemeldinger på maten.

- Som et fast testpanel vurderer vi å ta kontakt med Eldrerådet, sier Sigersvold.

Det er også opprettet et brukerutvalg med representanter for sykehjemmene som kan gi tilbakemeldinger og innspill om rutiner og tilbudet fra Kjøkkenservice overfor sykehjemmene.

Mer om hva som blir gjort etter testingen, kan du lese om i rapporten.

Kjøkkenservice har i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog gjennomgått det næringsmessige innholdet i maten. Denne undersøkelsen viser at maten har et godt næringsmessig innhold.

Kontakt for media:

Tjenesteleder
Omsorgssentre vest
Kristin Hakli
901 30 253

Forfatter: Børge Røssaak Nilsen
Publisert: 18.03.2016 15:07
Sist endret: 15.01.2019 16:47

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?