Takker alle som ville hjelpe husløse

Alle de 15 personene som ble husløse i brannen torsdag får nå tak over hodet. – Den første fikk et sted å bo allerede fredag. Kristiansands befolkning har stilt enormt opp, sier Merete Karlsen i NAV Kristiansand.

- Overveldet

Merete Karlsen og Camilla Skagestad i NAV Kristiansand er svært glade for at så mange ville hjelpe da 15 personer ble husløse etter en brann torsdag. Den dramatiske brannen i Tollbodgata torsdag morgen kostet heldigvis ingen livet, men alle 15 som bodde der mistet praktisk talt alt. «Trøkket» ble stort på de som har som oppgave å jobbe med midlertidige botilbud på NAV Kristiansand.

- Vi la ut et ønske om hjelp til å skaffe bolig på kommunens Facebookside, og folk svarte over all forventning. Det var en glede å oppleve engasjementet, sier Merete Karlsen og kollega Camilla Skagestad i NAV Kristiansand.

Nå vil de to gjerne takke alle som har vist et positivt engasjement og alle som har tatt kontakt med tilbud om bolig eller tips.

Første allerede i hus

Den første av de 15 fikk altså ny bolig allerede fredag. Så mange tilbud og tips om bolig har dessuten kommet inn, at Karlsen og Skagestad er sikre på at det vil ordne seg for alle.

- Vi formidler nå adresser og telefonnumre til de husløse som det gjelder. Det er de husløse selv som ringer direkte for å forhøre seg nærmere om den aktuelle boligen, sier Skagestad.

- Skaff forsikring!

Merete Karlsen ønsker å bruke anledningen til å understreke for alle hvor viktig det er å ha innboforsikring.

- Normalt vil en innboforsikring slå inn i slike tilfeller. Forsikringsselskapet vil da være behjelpelig i en slik situasjon. I dette tilfellet var mange uforsikret og flere har ikke svært sterke nettverk. Det er mye av grunnen til at denne brannen førte til at så mange ble husløse og trengte hjelp, sier Karlsen. 

- Får bare det nødvendigste

Mange har også ønsket å hjelpe de som ble rammet i brannen med materielle ting. Hverken Kristiansand kommune eller NAV Kristiansand har mulighet til å ta i mot, lagre og distribuere slik hjelp.

- NAV Kristiansand gir akutthjelp som dekker basisbehovene for dem som er rammet. Når det gjelder annen hjelp, må vi bare henvise til de mange flotte frivillige som har etablert ulike ordninger for dette, sier Karlsen.

Kontakt for media

Merete Karlsen
Koordinator NAV Kristiansand
47 68 17 08

Forfatter: Børge Røssaak Nilsen
Publisert: 03.04.2017 15:10
Sist endret: 03.04.2017 15:32