Stort kunstprosjekt på Solholmen skole

I samarbeid med kunstner Anna Berthelsen er ansatte og 220 elever nå i full gang med å lage nye klassefaner for Solholmen skole.

Solen i sentrum

Alle elevene på skolen får satt sitt stempel fire ganger hver på begge sidene av sin klassefane. Her får elever i 1. klasse god hjelp fra pensjonist og tidligere lærer Inger Fjermeros og kontaktlærer for 1. klasse Karianne Pedersen.

Helt siden 60-70-tallet har solen vært sentralt i skolefanen til Solholmen skole. Nå skinner solen videre i et kunstprosjekt der formålet er å lage nye klassefaner for 1.-7. trinn. Prosjektet er i samarbeid med kunstner Anna Berthelsen og hadde oppstart for én måned siden. Arbeidet er allerede godt i gang, og denne uken holder ansatte og elever på med å lage nye og flotte klassefaner.

– Vår gamle skolefane skal fremdeles tas i bruk på 17. mai, men vi ønsket å lage noe som nåværende elever kan ha eieforhold til, og som kan bidra til å skape stolthet for elevene våre. I samarbeid med kunstner Anna Berthelsen lager vi nå helt nye klassefaner som involverer alle ansatte og 220 elever. Fanene lages på lerret med forside og bakside med en sol som går igjen i alle fanene. Elevene har laget hvert sitt stempel som de bruker for å skape ulike mønstre på lerretet. Når 17. mai står for tur skal den gamle skolefanen bæres i front, mens elevene representerer sitt trinn ved å bære klassefanene, sier inspektør ved Solholmen skole, Geir Bergkvist.

Stempler og symmetri

Kontaktlærer for 6. trinn Kristine Krohn og kontaktlærer for 2. trinn Elisabeth Sørsdal ved Solholmen skole har ansvar for prosjektet i samarbeid med Anna Berthelsen. Elisabeth Sørsdal kan fortelle at elevenes respons har vært utelukkende positiv.

– Elevene syns prosjektet er kjempespennende og inspirerende. Alle bidrar og skaper sitt uttrykk, og de veldig engasjert i arbeidet og syns det er gøy. Fargevalget og skissene som vi arbeider med fikk vi av Anna Berthelsen, og vi valgte ut og trykket stemplene. Hvert stempel plasseres symmetrisk, og med tanke på avstand og antall trykk kan vi også ha litt matteundervisning underveis, sier hun smilende.

Her er et prøvetrykk med kontrastfargene som benyttes i klassefanene. Fargene går igjen i fanene og overgangen mellom lyst og mørkt representerer de ulike klassetrinnene.

Symboliserer skolen

Kunstner Anna Berthelsen holder til på Odderøya og står blant annet bak kunstprosjektet Slow Bridge hvor 5300 barn malte speilfliser. Nå setter 220 elever sitt stempel på kunstprosjektet som har utgangspunkt i skolens visjon.Kunstner Anna Berthelsen. Foto: Svein Tybakken (arkivbilde)

– Da jeg fikk henvendelsen om kunstprosjektet var skolens visjon «Solholmen gir vekst» mitt utgangspunkt. Jeg tenkte mye på energi, for barn i den alderen har mye energi. Jeg fikk også en veldig varm og hyggelig velkomst på skolen og fargene i skolebygget var veldig fine. Derfor ble solen riktig uttrykk for sirkelen som symbol er både fin og inkluderende. Det var også viktig for meg at alle kunne delta for det bidrar til mestringsfølelse og helhet mellom klassene, sier hun.

Berthelsen kan fortelle at bakgrunnen for kontrastfargene var å gjenspeile elevenes overgang mellom klassetrinnene.

– Solen skal symbolisere skolen og skape identitet for hvilken klasse de går i, og her har jeg jobbet mye med fargene. Tanken bak kontrastfargene er at 1. klassinger har et åpent og lyst sinn. Etter hvert som eleven modnes, får mer erfaring og kunnskap blir det en glidende overgang til en mørkere farge, sier Anna Berthelsen.

Kontaktperson for media

Inspektør ved Solholmen skole, Geir Bergkvist: 908 33 367

Forfatter: Marte Krogstad
Publisert: 23.11.2016 18:19
Sist endret: 23.11.2016 18:56