Kristiansand får ny busspaviljong

Et nytt, lavt, stilfullt og gjennomsiktig bygg i glass og tre skal erstatte den gamle busstasjonen i Vestre Strandgate i Kristiansand.

Arkitektkonkurranse

Asplan Viak har tegnet en trivelig, gjennomsiktig busspaviljong med tak i tre og lett tilgjengelighet for alle. Arkitektfirmaet foreslår også at bygget får solceller på taket som kan produsere all strøm til driften av den nye busstasjonen.

Høyoppløselig illustrasjon kan lastes ned her.

Kristiansand kommunes enhet for bygg- og eiendomsforvaltning, Kristiansand Eiendom (KE), avholdt i februar/mars i år en arkitektkonkurranse der tre firma ble innbudt til å levere forslag. Vinner ble Asplan Viak med sitt forslag «natteravnen». De to andre var Basis Arkitekter med «ORI» og Egerdahl Nordbø Olaisen med «Att & fram».

Arkitektkonkurransen      Juryens uttalelse       Natteravnen       ORI        Att & fram

Den nye paviljongen skal settes opp på området mellom eksisterende bygg og taxi-bua og skal inneholde venterom, sitteplasser, kiosk, infotavler, billettautomater og publikumstoalett. I konkurransegrunnlaget står det at bygget «må ha en arkitektonisk tydelighet og fremstå som luftig og transparent. Bygget skal være for reisende og inneholde trivelige arealer.» I beskrivelsen står det også at oppdragsgiver vil legge stor vekt på innsyn i bygget.

Kristiansand Eiendom (KE) er glad for å kunne presentere vinnerutkastet til byens nye busstasjon. Fra venstre utleieansvarlig i KE, Einar Hanssen, prosjektansvarlig i KE Guro Skår Myre, prosjektleder Judith Karin Gamman og KE-leder Hans-Christian Gram. Foto: Svein Tybakken, Kristiansand kommune

Høyoppløselig foto kan lastes ned her.

Den gamle og nedslitte busstasjonen skal rives når det nye bygget står ferdig. Taxi-bua skal fjernes i forbindelse med byggingen av paviljongen. Bussoppstillingen vil fortsatt være som nå og det blir kun mindre endringer av uteområdet for å tilpasse det nye bygget.

Byfornyelse

– Busstasjonen og området rundt har hatt behov for opprusting over tid. Da Agder Kollektivtrafikk (AKT) ville flytte ut av bygget, fikk vi politisk flertall for å kjøpe busstasjonen av Kristiansand havn. Tilstanden var dårlig og vi mente vi nå måtte se på området i byfornyelsesperspektiv. Derfor inviterte vi til konkurranse om ny paviljong, som både skal være moderne og funksjonell og holde til en eventuell ny totalløsning for ferge, tog og buss er på plass.

Det sier leder for Kristiansand Eiendom, Hans-Christian Gram, som er veldig fornøyd med vinnerutkastets spennende uttrykk og ser positivt på muligheten for selvforsyning av strøm via solcellepaneler på taket.

– Det er veldig i tråd med vår miljøstrategi og våre rutiner, men vi har et strengt budsjett for dette byggeprosjektet. Solceller er en fordyrende løsning som må utredes videre, sier Hans-Christian Gram. KE-lederen regner med en løsning for sykkelparkering i prosjektet, men han tror mer på en løsning på gateplan enn i en kjeller under paviljongen.

Utradisjonelt

Også prosjektansvarlig i KE og jurymedlem Guro Skår Myre mener arkitektene bak «natteravnen» har truffet godt på konkurransegrunnlagets hensikt. Hun mener bygningen kommer til å skille seg positivt ut med sin utradisjonelle konstruksjon i glass og tre.

– Det blir et synlig og utfordrende bygg som kommer til å trigge nysgjerrigheten hos mange. Det har jo et svevende tak, sier Myre, som også peker på at bygningen skal få enkel tilgjengelighet for alle brukergrupper.

– Vi har fokus på universell utforming og er i aktiv dialog med Rådet for funksjonshemmede.

– Dette er jo også gøy for oss i Kristiansand Eiendom. Det er jo ikke ofte vi bygger busstasjon, sier Guro Skår Myre.

Framdrift

Ingeniør Judith Karin Gamman er leid inn av Kristiansand Eiendom som konsulent og prosjektleder for byggeprosessen i forbindelse med den nye busstasjon-bygget. Hun opplyser at grunnarbeidene etter framdriftsplanen skal i gang i desember og at bygget vil stå ferdig sommeren 2018.

– Vi lyser ut en konkurranse nå i sommer for å få en totalentreprenør til å prosjektere og bygge denne nye og spennende paviljongen, sier prosjektleder Gamman 

Utleieansvarlig i KE, Einar Hanssen, opplyser at taxinæringen i Kristiansand ikke kommer til å leie større arealer i den nye busspaviljongen, men er interessert i toalett for sjåfører. Agder kollektivtrafikk (AKT) ønsker kun et pauserom for sjåfører samt to mindre lagerrom.

Vinner-arkitektene

Arkitektene Sigurd Aanby og Vibeke Tønnesen Ording hos Asplan Viak synes det var gøy at de vant konkurransen om Kristiansands nye busstasjon. De har hatt fokus på å skape en åpen og oversiktlig busspaviljong med et fremtidsrettet miljøkonsept. Foto: Svein Tybakken, Kristiansand kommune

Høyoppløselig foto kan lastes ned her.

Det er arkitektfirmaet Asplan Viak som står bak vinnerutkastet «natteravnen». Gruppeleder for arkitektene i Kristiansand, Vibeke Tønnesen Ording, sier prosjektet er planlagt for den reisende og gir tilgang på alle funksjoner man trenger når man er underveis.

– I tillegg skal det å vente være trygt og oversiktlig. Derfor glassfasaden, som gir mest mulig visuell kontakt gjennom bygget – mellom byen og Vestre Strandgate og ut mot bussene og havna, sier Tønnesen Ording som viser til kollega Sigurd Aanby som mannen bak ideen om grønn profil.

– Min tanke har vært å skape en paviljong med et fremtidsrettet miljøkonsept. Målet er at anlegget produserer elektrisk energi til eget behov – gjerne også bidrar til hurtiglading for byens el-drosjer. Tre ulike typer solcelle-løsninger skal produsere strøm til et batteri som forsyner anleggets ulike funksjoner gjennom døgnet, sier arkitekt Aanby.

Han foreslår også at den nye busstasjonen bør ha en godt opplyst og synlig vegg mot Vestre Strandgate der forbipasserende kan informeres om hvordan energien produseres, forbrukes, og sirkuleres gjennom døgnet i sanntid. – Det kan bli et prosjekt av nasjonal interesse, og ha en folkeopplysende funksjon man ikke finner andre steder, sier Sigurd Aanby, som også fremhever bruken av treverk, forskjellige klimasoner i bygget samt sykkelparkering som til sammen bør falle godt inn i profilen til klimabyen Kristiansand. 

Arkitekt-teamet har foruten Sigurd Aanby og Vibeke Ording (ARK) bestått av Eirin Zachariassen (IARK), Peter Bernard (Solenergi) og Tellef Dannevig (visualisering).

Mediekontakter

Kristiansand kommune:
Leder for Kristiansand Eiendom, Hans-Christian Gram: Tlf. 908 31 223
Prosjektansvarlig i Kristiansand Eiendom, Guro Skår Myre: Tlf. 959 31 730
Prosjektleder Judit Karin Gamman: Tlf. 907 83 913 

Asplan Viak:
Gruppeleder for arkitektene (Kristiansand), Vibeke Tønnesen Ording: Tlf. 906 42 325

 

Forfatter: Svein Tybakken
Publisert: 31.05.2017 13:00
Sist endret: 07.12.2017 17:04