Gå til hovedinnhold

Kari hjelper 24 timer i døgnet

Snakke-roboten «Kari» gjør det enklere for innbyggerne i Kristiansand å finne svar. Kari svarer på flere tusen spørsmål om kommunen og dens tjenester, og hjelper med å finne frem riktig informasjon.

Du sparer tid

Snakke-roboten Kari (i midten) skal gi innbyggerne i Kristiansand kommune bedre service på nettsidene til kommunen. Leder for Servicetorvet Helle Geheb og kommunikasjonssjef Stein Otto G. Daatland håper folk blir fornøyd med servicen. Foto: Svein Tybakken

Tirsdag 4. desember har snakke-roboten Kari sin første arbeidsdag i Kristiansand kommune. Kari svarer på flere tusen spørsmål om kommunen og dens tjenester, og hjelper deg med å finne riktig informasjon på kommunens nettside.

– Kari vil spare mange innbyggere for tid ved å gi umiddelbar tilgang til informasjon uten at det er behov for å ringe, sende e-post eller søke opp informasjonen selv, sier kommunikasjonssjef i Kristiansand kommune, Stein Otto G. Daatland.

Spør kort og enkelt

Skriv inn hva du ønsker og formuler deg kort og enkelt for å få best mulig svar "Jeg vil bygge garasje" eller "Hvordan søker jeg om å bygge garasje", "Hvordan søker jeg barnehageplass" eller bare ordet "barnehageplass". Dette er blant flere tusen spørsmål og kommunale tjenester som snakke-roboten Kari kan gi deg svar på. Du kan også skrive inn navn på den du ønsker kontakt med i kommunen for å få kontaktinformasjon.

Styrker personlig service

Servicetorvet i Kristiansand kommune mottar i gjennomsnitt nærmere 7000 personlige henvendelser og telefonsamtaler per måned. Målet om å ha best mulige publikumstjenester døgntilgjengelig på nett, bidrar til enda bedre service.

– Kari vil styrke vår service ved at ansatte kan bruke mindre tid på ofte stilte spørsmål og mer tid på veiledning for dem som trenger personlig dialog, sier leder av Servicetorvet, Helle Geheb.

Stadig smartere

– Vi vil se hvilke spørsmål Kari får, og hva hun ikke kan svare på. Hvis du er fornøyd eller misfornøyd med svarene du får, kan du også klikke for å gi en tommel opp eller en tommel ned. Denne informasjonen vil vi bruke til å mate henne med informasjon og gjøre henne smartere og forbedre tjenesten kontinuerlig, sier Daatland.

I en innkjøringsfase vil man kunne oppleve dårlige, feil eller manglende svar. Tipset er da å gjøre et vanlig søk på nettsiden.

Nytt steg i riktig retning

– Det er en stor utfordring å kunne gi rask og enkel tilgang til ønskede opplysninger fordi omfanget av informasjon om kommunens tjenester er så stort. Ved hjelp av Kari tar vi et nytt steg i riktig retning, sier kommunikasjonssjef Stein Otto G. Daatland

Forfatter: Svein Tybakken
Publisert: 09.01.2019 17:30
Sist endret: 15.01.2019 16:47

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?