– Folk er blitt mer miljøvennlige i skjærgården

Skjærgårdstjenesten holder kystens- og båtfolkets friområder fine. Nå mener parkvesenet at det nasjonale fokuset på forsøpling har gjort folk flest mye mer miljøvennlige.

Ryddekampanjer

Soneleder Tor Fredrik Axelsen manøvrerer "Dybingen" med sikker hånd på joysticken og konstaterer fornøyd at båtfolket etterlater seg søppel på riktig sted - eller tar det med hjem. Foto: Svein Tybakken

– Her er jo nesten ikke søppel å se. Alt ser ut til å ha havnet der det skal – i søppelkonteinere vi har satt ut eller folk har tatt søpla med seg hjem. Det er flott å se at alle ryddekampanjene det siste året og fokuset på plastforsøplingen til havs gir resultater.

Det sier soneleder Tor-Fredrik Axelsen i parkvesenet. Han er ansvarlig for friområdene og er også leder for driften av Skjærgårdstjenesten.

– Vi er ute fire dager i uka for å tømme søppel, spyle og rengjøre toalettene og sørge for at det ser fint ut for båtfolket og gjester. Vi har den policyen at vi ikke setter opp søppelkasser på hver eneste holme. Vi mener at folk i stor grad har forstått at den søpla de produserer, den må de ta ansvar for selv. Det virker som folk forstår tankegangen. Men vi har konteinere på de mest trafikkerte friarealene, som her på Stokken, sier Axelsen og manøvrer «Dybigen» forsiktig inn mot brygga i Stokksundet.

Arbeidshest

Skjærgårdstjenestens arbeidshest "Dybingen" i god fart ut mot øyene utenfor Kristiansand for å hente søppel etter nok en fin sommerhelg.

Den 18 tonn tunge og 15 meter lange arbeidshesten til parkvesenet og Skjærgårdstjenesten drives med vann-jet av to motorer med til sammen 1000 hestekrefter. Båten er bygget på Smøla for formålet. Det finns mange av samme typen langs kysten fra Oslo til Bergen. Mange driftes av de lokale friluftsråd, men i Kristiansand og flere andre sørlandskommuner er Skjærgårdstjenesten lagt til kommunal drift.

– Det er en praktisk og effektiv båt. Vi rekker over store områder på kort tid. Båten gjør over 25 knops fart på det meste, men marsjfarten er ca 19 knop. Vi har alt vi trenger av utstyr ombord, spyleaggregat og solid løftekran og båten har lastekapasitet på over fem tonn, opplyser Axelsen, mens fagarbeider Jan Govert Timenes og sommervikar Håkon Sandvik (18) kjører om bord fem store og stappfulle søppelkonteinere.

Fagarbeider Jan Govert Timenes og sommervikar Håkon Sandvik tar med seg de fulle søppelkonteinerne på Stokken ombord i "Dybingen". Foto: Svein Tybakken
– Vi må henge i litt nå. Vi skal være inne i Bertes til klokka halv ti. Da kommer søppelbilen for å tømme kontainerne. Så tar vi de tomme med ut igjen. Vi har et effektivt system, sier Axelsen.

Toalett-fokus

Sommervikar i parkvesenet, Håkon Sandvik (18), spyler toaletter på Kristiansand kommunes friområdene i skjærgården for tredje sesongen. - Fin drittjobb, sier han.

Jan Govert Timenes og sommervikar Håkon Sandvik starter det dieseldrevne spyleraggregatet og drar en 50 meter lang slange og høytrykkspyler med seg opp til det grå toalettbygget på Dvergsøya.

– Vi er faktisk mer opptatt av toalett-renhold enn søppel. Det er veldig viktig at toalettene er rene og i orden og at de er så luktfrie som mulig. Det patentet vi har nå fungerer veldig bra. Vi gjør rent minst to ganger ukentlig – noen ganger oftere om det er mye godvær. Det er lettere for folk å ta med søpla si enn det som må ut av kroppen. Vi tror at dette toalett-fokuset er publikumsvennlig. Og nå opplever vi at det er veldig lite søppel eller andre etterlatenskaper i terrenget, sier Jan Govert Timenes, som har jobbet i parkvesenet og friluftsområdene i en mannsalder. Sommervikar Håkon Sandvik spyler dasser for tredje sesong.

– Det er en kjempefin drittjobb, smiler han.

Forfatter: Svein Tybakken
Publisert: 30.07.2018 15:19
Sist endret: 03.08.2018 12:21