Feiret at Kristiansand får veiselskapet

En nær tre meter lang marsipankake formet som en firefeltsvei var midtpunktet da beslutningen om nytt veiselskap lagt til Kristiansandsregionen ble feiret mandag.

– Vi vant

Ordfører Arvid Grundekjøn fikk med seg Finn Aasmund Hobbesland til å sette første «spadestikket» i firefeltsvei-kaken under feiringen av at Kristiansandsregionen får det nye statlige veiselskapet. Foto: Svein Tybakken

– Mange har gjort en flott innsats i kampen for å få veiselskapet til Kristiansand og Sørlandet. Vi vant over Trondheim, Stavanger og Bergen. Det er ikke en dagligdags hendelse. En takk til alle som har bidratt. Ingen nevnt og ingen glemt, men jeg tror mange vil være enig med meg at en nøkkelperson i vårt stedlige kompetansemiljø, er leder for by- og samfunnsenheten Finn Aasmund Hobbesland. Hans erfaring fra ledelsen av OPS-selskapet  som stod for E 18-utbyggingen Kristiansand-Grimstad har vært helt uvurderlig i denne sammenheng, sa ordfører Arvid Grundekjøn før han satt spaden i firefeltsveien av marsipan.

Tar permisjon

Lederen for by- og samfunnsenheten Finn Åsmund Hobbesland holdt en kort redegjørelse for hva som var vektlagt i argumentasjonen for å få samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til å gå for Kristiansand som lokaliseringssted for det nye veiselskapet Nye veier AS. Mot slutten av sin korte tale slapp han nyheten om at han selv nå tar permisjon fra sin lederjobb i Kristiansand kommune fram til jul for å hjelpe styret for Nye veier AS med etableringen.

– Jeg blir med i prosessledelse sammen med rådgivningsfirmaet Deloitte. Målet er å komme fram til en god enighet med Statens vegvesen om arbeidsfordeling og en strategi for å bygge veiene raskere, sier Hobbesland, som tar med seg sin erfaring fra den kjappeste utbygging av vei som noen gang er foretatt i Norge: E 18 mellom Kristiansand og Grimstad ble prosjektert og bygget på fire år.

– 38 km firefeltsvei på 38 måneder. Omtrent like raskt som det tok bageren i byen å lage denne firefeltskaka, smiler Finn Aasmund Hobbesland, og tar en god bit.

Til mediene mandag kommenterer Hobbesland at han ikke har vurdert om han kunne tenke seg å lede det nye veiselskapet.

Mange møtte

Mange kom for å feire og spise kake sammen med Kristiansand kommune. Her er teknisk direktør Ragnar Evensen i samtale med regiondirektør i Faveo Prosjektledelse, Jill Akselsen, som er sekretariat for styret i Nye Veier AS.

Mange kom for å ta del i feiringen sammen med Kristiansand kommune. Foruten politisk ledelse og administrasjonen med rådmann Tor Sommerseth i spissen, var den sentrale ledelsen ved Universitetet i Agder på plass. Det samme var Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, representanter for NHO Agders ledelse, Statens vegvesen i Agder  og representanter for fra ulike rådgivningsfirmaer og fag- og kompetansemiljøer innen vei og infrastruktur.

Øke effektiviteten

Regjeringens intensjon med etablering av Nye Veier AS er å øke farten og effektiviteten i norsk veiutbygging. Samferdselsdepartementet tar sikte på at selskapet skal være operativt fra 1. januar 2016, og har opprettet et interimselskap med oppgave å forberede etablering av selskapet. Selskapet går foreløpig under arbeidsnavnet Nye veier, og er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Styret i selskapet ble utnevnt 4. mai 2015. Nå tas et nytt skritt ved at selskapets hovedkontor skal etableres i Kristiansandregionen.

Det blir opp til selskapets styre å gjennomføre valg av konkret sted, anskaffelse av lokaler og ansettelse av medarbeidere. Selskapets oppstartportefølje skal bygges ut senest innen 20 år og med en samlet kostnad på 130 milliarder kroner. Strekningene som inngår i porteføljen er:

  • E39 Lyngdal - Ålgård i Vest-Agder og Rogaland
  • E18/E39 Kristiansand - Søgne - Lyngdal i Vest-Agder
  • E18 Langangen - Grimstad i Telemark og Aust-Agder
  • E6 Kolomoen - Moelv i Hedmark
  • E6 Moelv - Lillehammer - Ensby i Hedmark og Oppland
  • E6 Ulsberg - Melhus i Sør-Trøndelag
  • E6 Ranheim - Åsen i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
Forfatter: Svein Tybakken
Publisert: 29.06.2015 17:38
Sist endret: 07.12.2017 17:05