Gå til hovedinnhold

Sjekk regninger på Min side

Mange lurer på hva de har betalt i kommunale avgifter og gebyrer. På Min side kan du enkelt finne regningene dine og se hva du har betalt inn til kommunen.

Min side

Teamleder Mariann Digervold og leder ved Servicetorvet Helle Geheb vil at flere innbyggere skal oppdage hvor enkelt det er å sjekke om kommunale regninger er betalt eller ikke på Min side. Foto: Hilde Fjukstad

– Min side er for lite kjent blant innbyggere. Vi får mellom 30-40 telefoner daglig fra folk som spør om regningene sine. Når vi sender ut purringer er det nærmere 50 om dagen, sier Mariann Digervold, teamleder ved Servicetorvet. Nå ønsker hun å slå et slag for kommunens Min side. Her kan innbyggere på en enkel måte selv hente ut egne regninger når som helst på døgnet, og se om de er betalt eller ikke.

Min side 

Pålogging

Alt som kreves er pålogging med koder fra MinID, bankbrikke som i nettbanken eller bank på mobil. Det er den personen i husstanden som mottar regningene som kan se dem. 

– Vi veileder mange over telefon. De aller fleste har bankbrikke og synes det er veldig enkelt å gjøre det når de først blir klar over muligheten, sier Digervold.

Last ned regninger

I dag er det mulig å laste ned fakturaer og se betalingsstatus både for kommunale avgifter, kulturskolen, Avfall Sør, barnehage, SFO, båtplass og husleie i Boligselskapet.

Det er bare fakturaer fra 1. februar 2017 som kan åpnes og lastes ned. Fakturaer fra før 1. januar 2014 vises ikke.

Andre tjenester

Fakturainformasjon er bare en av flere tjenester som finnes på Min side. Du kan også hente ut naboliste for nabovarsel, se status på søknadsskjema du har sendt til kommunen, søke barnehage- eller SFO-plass, sjekke skatten og endre kontaktinformasjonen din som står i det sentrale kontakt- og reservasjonsregisteret.

Booking, tilskudd og bevilling

Kommunen jobber aktivt for å utvide listen med enda flere og bedre tjenester på Min side. Prosjektleder for digitale tjenester, Lise Bardoff, lover spennende og nye muligheter på nett både for innbyggere, næringsliv og frivillige:

– De første tjenestene vi ser på er innenfor booking, tilskudd og bevilling. Det jobbes også med å legge en plan for digitalisering av andre tradisjonelle og innovative tjenester for innbyggerne, sier hun.

Målet er at det skal være enkelt å velge digitale kanaler i stedet for å ta telefonen. Ansatte kan på sin side styre arbeidstiden bedre når henvendelser kommer digitalt, uten at det går på bekostning av sikkerheten.

Forfatter: Hilde Fjukstad
Publisert: 18.02.2019 09:55
Sist endret: 20.02.2019 15:09

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?