Bli med på Skutejakt i Kristiansand

I år kan sommeren starte litt mer spennende enn vanlig. Fra 3. - 26. juni inviteres nemlig eventyrlystne store og små til å gjennomføre byens aller første skutejakt.

Foto: Knut Arne Gjertsen

Skutejakta Kristiansand er et gratis initiativ og krever ingen forkunnskaper. Målsetningen er å aktivisere barn og voksne sammen, lære litt om den maritime verden, bli kjent med byen, og ikke minst ha det moro. Det er Stiftelsen Fullriggeren Skoleskipet Sørlandet som står bak initiativet, støttet av Kvadraturforeningen og flere lokale bedrifter. Alle barneskoler og barnehager i byen blir invitert.

– Vi har lenge hatt lyst til å skape ny interesse rundt vår maritime kulturarv her på Sørlandet, og synes det var en gøyal idé å kunne by på aktivitet, spenning og læring gjennom ei skutejakt, forteller Knut Arne Gjertsen, administrerende direktør i stiftelsen.

– Vi håper mange barnefamilier tar turen til byen og finner skutene som er plassert rundt i kvadraturen, fortsetter han.

Skutekart

Kartverket/Norkart har utviklet et lekent skutekart av byen, og på kartet kan man finne ut hvor de 10 «forsvunne» skutemodellene befinner seg. Deltagerne må først finne skutemodellen etter kartets anvisning. Deretter må de skanne en QR kode for å løse en oppgave ved hver skute, før de går videre til neste. På slutten av aktivitetsperioden blir det trekning av ulike premier, blant annet en skutemodell.

– Vi synes det var en utrolig morsom utfordring å få», sier Alexander Salveson Nossum , leder digitalisering og innovasjon hos Norkart.

– Da vi utviklet skutekartet kunne vi kombinere kompetansen vår med kreativitet og lekenhet. Det var forfriskende, utbryter Ingfrid Nilsen Karlsen, designer i Norkart med et smil.

Kart utviklet Norkart og Kartverket.

Informasjon

Informasjon om Skutejakta Kristiansand vil bli formidlet til barnehager og barneskoler i slutten av mai, og skutekartet vil gjøres tilgjengelig for alle på nettsidene til Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet fra og med 3. juni. Det vil også finnes informasjon på nettsidene til Kristiansand kommune, i Kvadraturforeningens kanaler og hos mange av våre samarbeidspartnere. Man kan gjennomføre skutejakten uavhengig av om butikkene har åpent, og man kan bruke flere dager dersom man ønsker det.

– Vi har en innholdsrik og flott maritim kulturarv her på Sørlandet, med skoleskipet Sørlandet i spissen, sier Marianne O. Tronstad, Kommunalsjef og prosjektleder for Tall Ships Races 2025 hos Kristiansand kommune.

– Når initiativet er så inkluderende og med så mange positive sider, er det lett å heie på tilbudet, avslutter hun.

Aktivitetsperioden starter samme dag som skoleskipet Sørlandet kommer hjem etter sin årlige tokt med utvekslingsskolen A+ World Academy, lørdag 3. juni mellom kl 11:00 og 12:00, og avsluttes igjen den mandag 26. juni når skipet setter seil fra byen igjen.

Fullriggeren Skoleskipet Sørlandet

Visste du at

• Skoleskipet Sørlandet kommer hjem med 84 personer om bord etter over 9 måneder på tokt med utvekslingsskolen A+ World Academy. Hun ankommer Østergabet for seil hvis været tillater og etter hvert Kai 6 mellom kl. 11:00 og 12:00 lørdag 3. juni. Flere hundre mødre, fedre, søsken og besteforeldre står på kaia og venter på ungdommen som har vært på sin viktigste dannelsesreise.
  • Sørlandet viderefører skoleskipstradisjonene i rammene av vår tid?
  • Man kan ta 2. året videregående som utvekslingselev ombord mens man opplever verden? Støttet av Lånekassen.
  • At det er 64 elever ombord fra 9 ulike land
  • Sørlandet var det første skoleskipet som tillot maritim utdannelse for kvinner?
  • Sørlandet var bygg nummer 1 på Høivold mek. verksted da hun ble sjøsatt i 1927?
  • Skoleskipet Sørlandet fyller 100 år i 2027
  • Skoleskipet er verdens eldste fullrigger som er i full drift?

SFSS bERGSVIK.jpg

Skoleskipet Sørlandet på vei fra Bermuda til Kristiansand. Foto: Anders Bergsvik.