Opplev friluftslivet i Kristiansand

Kristiansand kommune kan by på mange flotte friluftsopplevelser. Her er en oversikt og et kart over fine tursteder og badeplasser i kommunen.

Bading Søgne Søreide.jpg

Skjærgården i Søgne- Kuholmen. Foto: Kjell Inge Søreide

Badeplasser

Bystranda

Bystranda ligger sentralt i Kristiansand, i det sørøstlige hjørnet av Kvadraturen. Stranda ligger i tilknytning til Strandpromenaden. Det er parkeringsmuligheter nær anlegget.

Bystranda er omgitt av plener og beplantninger. Attraktive områder for lek og soling strekker seg utover på begge sider av badebukta. Stedet er tilrettelagt med badetrapper, dusjer og vannkraner. Her er sandvolleyballbane og gode muligheter for andre aktiviteter. Området er tilrettelagt for funksjonshemmede med baderampe og HC-toalett.

Bading Bystranda.jpg

Badeglede på Bystranda. Foto: Kristiansand kommune

Hamresanden

Hamresanden er best kjent for den om lag 3 km lange badestranda. På Hamresanden er det god tilrettelegging for besøkende. I tillegg til badestrender finner du kiosk, lekeapparater, flere sandvolleyballbaner og gode parkeringsmuligheter på stedet. Turveiene på Hamresanden egner seg for rullestol og barnevogn. Her er også baderampe, HC-toalett og en tilrettelagt rundløype for rullestolbrukere.

Høllesanden

Høllesanden sandstrand ligger i Høllen ved utløpet av Søgneelva. Stranda er langgrunn og veldig barnevennlig. Butikk, toalettanlegg og parkeringsplass rett ved. Her er det flott å gå tur for store og små. Mye fin natur å se på.

Bertesbukta

Bertesbukta friluftsområde består av Kuholmen, Fantholmen og deler av Gleodden. I området er det både sandstrender, stupebrett og fine svaberg. Veiene er tilrettelagt for rullestol og barnevogn, og bukta har et nytt stupetårn.

Torvesanden

På Torvesanden er det langgrunt og barnevennlig. Her finner du også stor gressplen som egner seg godt for spill og lek. Med griller og benker er det et godt tilrettelagt område.

Torvesanden.jpg

Foto: Kristiansand kommune

Turområder

Ravnedalen

Naturomgivelsene her kan ikke bare sees på bilder, de er nødt til å oppleves. Ravnedalen har vel bevarte trær, monumenter, broer og småhus. Perfekt for en rusletur, en matbit eller piknik med venner og familie.

Baneheia

Baneheia er en klassiker. Her kan du velge hvor mange av stampene du ønsker å gå rundt og avslutte turen med et forfriskende bad. Lettgått løype på tørt underlag. I tillegg kan du få en fin utsikt over byen.

Baneheia Søreide.jpg

Foto: Kjell Inge Søreide

Odderøya

Sør for Kvadraturen ligger den gamle marinebasen Odderøya. Tar du turen ut finner du mange koselige turstier og høyder med flott utsikt mot byen og havna. Flere av Odderøyas stier og veier egner seg for rullestol, barnevogn og sykkel. Veien langs østsiden av øya fører helt fram til kafeen i «Vaktmannsboligen» på sørsiden av Odderøya.

Jegersberg

Jegersberg er området mellom Gimlekollen, Sødal og Justvik og er et utmerket utgangspunkt for lengre turer inn til Den omvendte båt og Skråstadheia. Det er god adkomst til Jegersberg langs turveien fra Universitetet og fra parkeringsplassene ved Tretjønn og Presteheia.

Løypene i Jegersberg er varierte. Her kan man velge mellom stier og veier med grus eller asfalt. Det er også lysløype i området. Rundt Øvre Jegersbergvann går det merkede turstier og gamle ferdselsveier. På vestsiden av vannet er det badestrand, svaberg, flytebrygger og HC-toalett.

Her kan du lese mer om friluftstilbudene i Kristiansand, inkludert sykkelruter.

Kart over badeplasser og turområder

Utlån av fritidsutstyr

BUA Kristiansand låner ut fritidsutstyr, og har åpent mandager, onsdager og torsdager kl. 17.00-20.00. Søk opp BUA Kristiansand på Facebook for mer informasjon.

Sommeraktivitetssenteret ved Vaffelbua ved Kyrtjønn har åpent hver uke fra 5. juli til 6. august (tirsdag - lørdag kl. 11.00-17.00).  På senteret kan du blant annet låne SUP-brett og kano, spille frisbeegolf og gå på slakk line eller ta en runde i orienteringsløypen. I tillegg kan familier låne et tretelt og tilbringe natta i skogen ved Vaffelbua.