Søgne dykkerklubb vant Miljøprisen 2022!

Vinneren av kommunens miljøpris for 2022 utgjør en stor forskjell for miljøet. Søgne dykkerklubb, bestående av 100 medlemmer som jobber frivillig, tok opp 19,5 tonn redskaper og søppel fra sjøen utenfor Kristiansand i 2021.

IMG_0101.JPG

Her ser vi en stolt og glad gjeng fra Søgne dykkerklubb, som mottok Miljøprisen 2022 under åpningsarrangementet for Miljøuka på Christiansholm festning, mandag 30. mai. Fra venstre: Thomas Aanundsen, Anton Amundsen, Geir Smebøle, Svein Ove Aanesland, Steinar Monsen, Glenn Ivar Tønnessen, Marianne Aanesland og Nora Sofie Aanesland.

Miljøprisen ble delt ut i kveld, mandag 30. mai, under åpningsfesten for Miljøuka på Christiansholm festning. Prisen består av en plakett og 50.000 kroner.

Juryens begrunnelse

– Juryen for Miljøprisen i Kristiansand kommune har enstemmig valgt Søgne dykkerklubb som vinner av prisen i år, blant 11 gode kandidater, sa juryleder Ole Magne Omdal i sin tale under utdelingen. Omdal er leder av by- og stedsutviklingsutvalget i Kristiansand.

– Søgne dykkerklubb er ledende i landet innen sitt område av miljørydding. De bidrar til å rydde opp etter folk som har kastet fra seg store ting og etterlatte redskaper og «spøkelser» på havets bunn. Ikke bare i sjøen rundt Kristiansand, men hjelper også andre kommuner og i samarbeid med andre i Norge. De er et forbilde både på Agder og nasjonalt, sa Omdal i juryens begrunnelse.

I 2021 hadde klubben 100 turer for å rydde opp redskaper på havbunnen. De henter opp nærmere 50 redskaper på hver tur. De finner blant annet bildekk, batterier, båtmotorer, gressklippere, brune- og hvitevarer, markiser, motorsykler og båtvrak.

Søgne dykkerklubb ble etablert i 1979, og er medlem av Norges Dykkeforbund. De jobber også med forebyggende arbeid blant barn, unge og voksne. Og de bidrar slik at livet på havbunnen blir levelig for alt liv i havet rundt Kristiansand. Et fantastisk viktig tiltak så fremtidige generasjoner kan fortsette å høste fra havet.

Miljøprisen en inspirasjon

Nestleder i Søgne dykkerklubb, Svein Ove Aanesland, tok imot prisen som ble delt ut av juryens leder, Ole Magne Omdal.
– På vegne av alle klubbens medlemmer, som er de som har bidratt til at vi har fått prisen, sier jeg tusen takk. Miljøprisen er en stor inspirasjon for oss! sa Aanesland.

IMG_0100.JPG

Svein Ove Aanesland (t.v.) og juryleder Ole Magne Omdal. Foto: Kristiansand kommune.

Juryen

Juryen for Miljøprisen består av Trond Martin Backer, direktør i Næringsforeningen, Anne Grete Widding, enhetsleder for frivillighet i Kristiansand kommune, Jo Salamah Hammervold, leder av ungdommens bystyre, Elizabeth Rojas, klimakoordinator i Miljøvernenheten i Kristiansand kommune og juryleder Ole Magne Omdal, leder av by- og stedsutviklingsutvalget.

Mer om miljøprisen og kriterier her

Miljøukas åpningsfest

Tradisjonen tro de siste årene ble prisen delt ut under Miljøukas åpningsfest. Miljøuka  arrangeres for fjerde gang og i år med 40 arrangementer fra en rekke samarbeidspartnere.

Bli med på Miljøuka, som varer til og med 5. juni.
Her finner du mer informasjon om arrangementene