Kan få Tall Ships Races tilbake om næringslivet støtter

Bystyret vil gjerne at Kristiansand skal bli vertskap for The Tall Ships Races i 2025. Men betingelsen er at næringslivet legger godviljen til og stiller opp med midler og tjenester.

Kristiansand har vært vertskap for The Tall Ships Races to ganger tidligere, i 2010 og i 2015. Begge ganger har arrangementet vært en suksess, både når det gjelder antall skuter som har deltatt, publikumsoppslutning, markedsføring av Kristiansand, sponsordeltakelse og økonomi.

Kommunalsjef for politisk og administrativt sekretariat i Kristiansand kommune, Marianne Tronstad, har vært med i ledelsen av The Tall Ships Races de to gangene arrangementet har vært i byen tidligere.

Kommunalsjef for politisk og administrativt sekretariat Marianne Tronstad. Foto: Kristiansand kommune

Folkefest

– Det er en fantastisk skute- og folkefest over tre dager. Men noe av det mest positive ved hele opplegget er mange hundre ungdommer fra hele verden – også fra vår region, får oppleve hva det vil si å være medseiler på et seilskip. Det er en skjellsettende opplevelse som får betydning for deltakerne resten av livet. I tillegg, ved å fylle havna med flotte og tradisjonsrike seilskuter, får vi også satt fokus på byens maritime historie med Fullriggeren «Sørlandet» i spissen, sier Marianne Tronstad.

– Det er klart at et Tall Ships Races i Kristiansand vil gi byen og regionen stor oppmerksomhet. Arrangementet hadde store oppslag i lokale og nasjonale medier, men også internasjonale. Til folkefesten i 2015 var det akkreditert 46 pressefolk fra 31 nasjonale og internasjonale mediehus. Interessen for verdens store og mindre seilskuter er stor, ikke minst når de samles til spektakulært skue som under Tall Ships Races, sier Marianne Tronstad, som forteller at arrangementet vil innebære at byen får besøk av skipsmannskap og ungdommer fra store deler av Europa, Amerika og Asia – avhengig av skutenes nasjonalitet.

Avhengig av næringslivet

Marianne Tronstad peker på det som bystyret har understreket; for å få til et så stort arrangement og en folkefest som The Tall Ships Races er, er kommunen helt avhengig av at næringslivet er med. For arrangementet i 2015 bidro det private næringslivet med nærmere 14 millioner fordelt på kontanter, varer og tjenester.

– Før vi kan sende en søknad, ønsker bystyret altså en forsikring om at næringslivet er med. Bystyret er innstilt på å sende søknad dersom vi klarer å skaffe minimum seks millioner kroner – fordelt på tre millioner i kontanter og tre millioner i varer og tjenester innen den 1. juni. Jobben med å hente inn sponsoravtaler vil fortsette etter at en eventuell søknad er sendt og vi er blitt tildelt et arrangement, sier Marianne Tronstad, som nå er i full gang med å svare ut bystyrets vedtak og ta kontakt med næringslivet i regionen.

– Arendal har fått det til i 2023. Dette må vi også klare. Sørlandet og skuter hører sammen, sier Marianne Tronstad, som håper på mange tips om bedrifter som kan tenke seg å være med på spleiselaget.

Kontaktperson:

Kommunalsjef for politisk og administrativt sekretariat i Kristiansand kommune Marianne Tronstad

Tlf. 94 13 20 42.

Foto: T. Tønnesen