Fortsatt på jakt etter Tall Ships Races-sponsorer

Kommunen mangler fortsatt sponsorer nok til å kunne søke om Tall Ships Races i 2025. Siste frist for å skaffe nok sponsorer er senest i løpet av 1. juni.

Bystyret vedtok i mars i år å søke om arrangementet dersom kommunen senest 1. juni har fått avtaler om sponsorsamarbeid for en samlet verdi av minst seks millioner kroner. Fordelingen skal være minst tre millioner i penger og like mye i varer og tjenester. Bystyret har vedtatt av kommunen skal bidra med inntil åtte millioner kroner.

Litt over halvveis

Pr. 24. mai har kommunen på plass sponsoravtaler for til sammen 3,15 millioner kroner, fordelt på 835 000 kroner i penger og varer og tjenester til en verdi av 2 315 000 kroner. Det mangler med andre ord avtaler for 2,85 millioner kroner.

Marianne Tronstad.

– De første bedriftene var tidlig ute med å fortelle at de vil være med og støtte folkefesten. Vi er veldig fornøyde med at avtalene vi har med Hennig-Olsen Is, Strømmes AS, Greencarrier, Seafront Group AS, Geheb Conditori AS, Ramirent AS avdeling Kristiansand, Glencore Nikkelverk AS, Aquarama og Torridalsveien kolonial AS/Pizzabakeren. Sistnevnte var den første bedriften til å skrive kontrakt. I tillegg til de avtalene som er signert, har vi gode dialoger med en rekke andre bedrifter som fortsatt er i tenkeboksen. Men vi er avhengige av at de som ønsker å bidra til en Tall Ships Races-folkefest også i 2025, tar kontakt med meg så fort som mulig, sier Marianne Tronstad.

Hun er kommunalsjef for politisk og administrativt sekretariat, og var sentral i de to vellykkede Tall Ships Races-arrangementene i Kristiansand både i 2010 og 2015. I 2015 bidro næringslivet med ca. 14 millioner kroner.

Hennig-Olsen Is støtter Tall Ships Races

Folkefest

– Tall Ships Races er et voldsomt stort arrangement som går over flere dager hvor havna får besøk av flotte norske og utenlandske seilskuter. Havna rigges rett og slett til en folkefest for hele familien. I tillegg til stor lokal oppslutning, kommer det gjester både fra andre deler av landet og fra utlandet. Alle aktiviteter og konserter disse dagene er gratis for publikum, og for å få dette til er et godt samarbeid med private aktører helt avgjørende, sier Marianne Tronstad.

IMG_4215 (1).jpg

Det er Sail Training International som er arrangør av seilasen, og i 2025 er det lagt opp til en seilingsrute som gjøre det mulig for Kristiansand å søke om å få være vertsby. Selve fundamentet for Sail Training International er at alle skal ha muligheten til å oppdage havet, lære om det mens en lærer om seg selv og viktigheten av samarbeid på tvers av blant annet kjønn, alder, etnisitet og religion. For at en seilskute skal få delta i arrangementet må minimum 50 % av besetningen være mellom 15-25 år.

Mer om Tall Ships Races

Marianne Tronstad (e-post) eller telefon: 94 13 20 42