Bli med på barnas aller beste sjømatfest

Førstkommende søndag inviterer Geitmyra til sjømatfest. Ta med deg barna på en uforglemmelig dag fylt med aktiviteter, smaker og læring om livet i havet. Arrangementet er gratis og åpent for alle!

Foto: Geitmyra Matkultursenter for barn.

Når: Søndag 20. mars kl. 12-15.

Hvor: Odderøyveien 41, 4610 Kristiansand.

Nærheten til sjøen, handel og fiske har historisk sett vært en forutsetning for livet langs sørlandskysten, og matkulturen har alltid basert seg på utstrakt bruk av sjømat. Denne søndagen disker Geitmyra Matkultursenter for barn opp med nydampede blåskjell, rekepilling og kaviarverksted for å nevne noe. Det blir også plastkunstworkhop med Coolart, tangtrykk med Tjernø Kunst og skjæring av torsketunger med Markus Egelid. Barna kan også morte sitt eget fiskekrydder, og delta på sildequiz med fine premier.

– Barna som kommer skal få prøve seg som tungeskjærer, lage sin egen kaviar, sin egen ceviche og få smake østers! De vil også få mulighet til å se en svær fiskeutstilling og utforske levende dyr fra fjæra, sier Helene Isaksen, som er avdelingsleder ved Geitmyra matkultursenter for barn i Kristiansand.

– I tillegg skal vi avduke en kjempediger blåskjellskulptur laget av plast fra havet, som skal holde kjempekrabba Krabbolai med selskap. Begge skulpturene er laget av kunstneren Sedin Zunic, som også har dekorert hele bygget til Geitmyra, tilføyer Isaksen.

Arrangementet og skulpturen er delfinansiert av kommunen gjennom klima og omstillingsfondet. Arrangementet skal bidra til økende kunnskap og gode holdninger for et bedre klima.

– Vi lager festivalen for å inspirere så mange barn og foreldre som mulig til å bli glad i havet og sjømat. Blir man glad i havet tar man også vare på havet. Barna skal lære, gjøre, smake og ha det moro, sier Isaksen.

Facebook arrangementet finner du her.

Krabbolai venter spent på sin nye skulpturvenninne Bente Blåskjell. Foto: Geitmyra Matkultursenter for barn.

Ønsker å revolusjonere barnas matkultur!

Geitmyra Kristiansand Matkultursenter for barn er destinasjonen for alle som vil lære om fisk og sjømat på en praktisk måte.

– Vårt mål er å lære alle barn å bli glad i mat som gjør dem godt. Skal vi få til en bærekraftig utvikling må vi starte tidlig, og bidra til at den oppvoksende generasjonen har kunnskap og gode opplevelser med sunn og bærekraftig mat, sier Isaksen og tilføyer:

– Vi er et senter som styrker og tar regionens identitet, tradisjoner, historie og fremtid på alvor. Gjennom skoleundervisning, barnehagekurs, SFO-matløft og familiearrangementer ønsker vi å øke sjømatkonsumet, og vise at sjømat er gøy og godt! Hele denne uka har vi undervisning med 6. trinn på Hånes skole hvor de lærer å lage fiskekaker, fiskesuppe, klippfiskgrateng og røkt laks.

Foto: Geitmyra Matkultursenter for barn.