Skifter dekk på 550 biler

For tre år siden overtok ingeniørvesenet all service og drift av Kristiansand kommunes bilpark. Det har spart ansatte for mye hodebry og gitt mer tid til tjenestene. Ikke minst i helse- og mestring.

Mye å spare

Dekkskift 1.jpgPreben Karlsen (nærmest kamera) og Tommy Aarø skifter dekk på bilene til hjemmetjenesten i Randesund som er parkert ved Strømmehaven. Foto: Svein Tybakken

Ingeniørvesenets ansatte fra verkstedet på Dalane har de siste ukene reist rundt til alle sonene for hjemmetjenester og skiftet dekk på kommunalområdet helse og mestrings 279 tjenestebiler. Ifølge leder for bil- og maskinadministrasjonen, Trond Richardsen, jobber åtte verkstedansatte skift i en måned for å skifte alle dekkene. Helse og mestring sparer rundt 1700 timer eller ett helt årsverk på å slippe å kjøre bilene til og fra dekkskift og service.

– Nå kan de i stedet konsentrere seg om å bruke sårt tiltrengt tid til ytelse av helsetjenester. Vi sparer også miljøet for drøyt 11 000 km med «bortkastet» kjøring, sammenlignet med hva som var situasjonen før 2017 da vi overtok, sier Trond Richardsen.

Dekksskift 2.jpgPreben Karlsen og Tommy Aarø jobber skift i en måned sammen med seks kolleger på verkstedet på Dalane for å skifte alle dekkene. De klarer i snitt 20 biler per døgn. Foto: Svein Tybakken

Kjempefornøyd

– Jeg kan bekrefte at helse og mestring sparer mye tid og hodebry med dette flotte samarbeidet med ingeniørvesenet om bilholdet. Soneledere er kjempefornøyd når mekanikerne kommer ut til sonene og skifter dekk. Omsorgsansatte trenger ikke bruke en tanke på dette, sier rådgiver for virksomhetsstyring og driftsstøtte i helse og mestring, Per Vassbotn.

Før bilparken ble samlet hos ingeniørvesenet på Dalane, var det ifølge leder for bil- og maskinadministrasjonen, Trond Richardsen, litt ymse hvem som utførte service og dekkskifte på biler i Kristiansand kommune.

670 kjøretøy

1500 Ingeniørvesenet Dalane.jpgLeder for bil- og maskinadministrasjonen, Trond Richardsen (t.h.), og fagleder for fellestjenester, Thor Arvid Bjelle, foran Kristiansand kommunes verksted på Dalane. Her får alle kommunes biler og maskiner den service og det vedlikeholdet de trenger. Foto: Svein Tybakken

– Teknisk klarte seg stort sett selv, men helse og mestring og andre områder med biler måtte selv kontakte og benytte diverse verksteder og til langt større kostnader enn dagens ordning. Kristiansand kommune har totalt 670 kjøretøy som vårt verksted på Dalane med sine 14 ansatte holder orden på. 550 er biler og 120 er ulike maskiner. Det innebærer mange sertifiseringsklasser og verkstedet drives til selvkost, sier Richardsen.

– Vi håndterer alle typer jobber, men til oppretting av større karosseriskader benytter vi en ekstern samarbeidspartner. Det blir en del skalder på bilene og bilholdet blant brukerne er veldig variabelt. Likevel har våre kommunale biler har ganske lang levetid – syv til ti år, sier Trond Richardsen, og forklarer at bilene vedlikeholdes på en måte slik at varighet som oftest langt overgår avskrivningsperioden.

Bytter til elbiler

– Når bilene er brukt opp, som vi sier, bytter vi dem ut med el-biler. Den kommende økonomiplanperioden skal vi skifte ut 275 oppbrukte biler med nye elbiler. Elbilene er en del billigere i drift – ca. 15.500 kroner per bil per år sammenliknet med fossile biler. Det blir jo litt penger spart på såpass mange kjøretøy, sier leder for bil- og maskinadministrasjonen, Trond Richardsen.