Møt chatboten Kommune-Kari

Kommune-Kari er kommunens digitale medarbeider og er på jobb hele døgnet for å svare på innbyggeres spørsmål.

Kommune-Kari_Helle  Geheb og Lucas Didrik Haugeberg_red.jpg

Chatboten Kommune-Kari gir raskt svar på kommunale tjenester. Fra venstre: sommervikar Lucas Didrik Haugeberg og leder i innbyggertorget Helle Geheb. Foto: Kristiansand kommune.

Sommervikar Lucas Didrik Haugeberg og leder for innbyggertorget Helle Geheb slår et slag for Kommune-Kari, kommunens chatbot. De oppfordrer alle til å bruke snakke-roboten som finnes på kommunens nettside når de lurer på noe som gjelder kommunen:

– Vi ønsker at flere innbyggere skal bruke Kommune-Kari. Her får de den beste hjelpen, hele døgnet. Hun gir raskt svar og er et godt oppslagsverk. Hun er god «kollega», forteller Geheb fornøyd.

Svarer på nesten alt

Og Kommune-Kari kan hjelpe. Hun svarer på de fleste spørsmål om kommunale tjenester som båtplass, skolenes ferier og hagevanning - blant annet.

Hun tar aldri ferie og stiller opp utenfor vanlige åpningstider når innbyggertorget er stengt.

Kunstig intelligens

Kommune-Kari er egentlig et dataprogram på kommunens hjemmeside som bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å forbedre svarene på spørsmål som stilles.

Hun henter blant annet informasjon fra kommunens hjemmeside og blir bedre til å svare jo mer hun brukes.

Erstatter ikke fysiske møter

Selv om det ligger mye avansert teknologi bak Kommune-Kari og hun finnes bare på nett, skal hun ikke erstatte de fysiske møtene med folk.

– Kommune-Kari skal ikke erstatte menneske-møtene, men være et supplement til innbyggertorget. Hun frigjør kapasitet slik at vi kan bruke mer tid på de som har behov for det og på de sakene som er mer omfattende, forklarer Geheb.

- På den måten gir kommunen enda bedre service og tjenester for innbyggerne, sier hun.

Slik bruker du Kommune-Kari

Kommune-Kari finner du på kommunens nettside. Hun vises som et stilisert dameansikt nede i høyre hjørne. Når du trykker på ansiktet åpnes et vindu hvor du kan stille spørsmål. Hun vil da analysere spørsmålet ditt og gi deg svar eller lenker til sider med informasjon som er aktuelle. Av og til må du ha en chat, eller dialog, for å finne fram til rett svar.

Det er ikke et menneske som svarer i Kommune-Kari. Hun svarer heller ikke på konkrete saker du måtte ha i kommunen, men gir generell informasjon om tjenester.

Om Kommune-Kari

  • Kommune-Kari er en såkalt chatbot, eller snakke-robot, som svarer på spørsmål om kommunens tjenester.
  • Hun er et dataprogram som bruker kunstig intelligens og maskinlæring.
  • Når en innbygger stiller et spørsmål i chaten, vil programmet analysere og prøve å forstå spørsmålet basert på det vi har lært den og hvilke data som er tilgjengelige. Gjennom dialog med innbygger vil chatboten svare og etter hvert gi bedre svar.
  • Kommune-Kari svarer på flere tusen spørsmål og er åpen hele døgnet.
  • Over 70 kommuner bruker i dag Kommune-Kari på sine nettsider.