Bli med på Jeg kjører grønt

Jeg kjører grønt lar seg ikke stoppe av korona-pandemien. Kampanjen starter tirsdag 18. august og varer til 30. november. Nytt i år er premiedryss til de 2000 første påmeldte.

Kampanjeledelsen på sykkel 1.jpg

– I årets kampanje gjelder det først og fremst og sykle og gå. Vi har mange premier i år, sier prosjektledelsen f.v. Jørgen Hestås, Hilde Finckenhagen og Bjørne Jortveit. (Foto: Jon-Petter Thorsen)

– Hver uke trekkes åtte premier. På tre supertirsdager blir det bonuspoeng og 30 ekstrapremier. I tillegg spanderer vi premier ved kampanjeslutt, og premier til alle som verver nye deltakere, forklarer kampanjeleder for «Jeg kjører grønt», Bjørne Jortveit. Han jobber både som rådgiver i areal og transportenheten i Kristiansand kommune og som rådgiver i ATP-samarbeidet

Korona-tilpasset kampanje

På grunn av koronapandemien blir årets Jeg kjører grønt hovedsakelig en gå- og sykkelkampanje. Jo flere som sykler og går, desto tryggere er det å reise for de som er avhengige av å reise kollektivt. Av hensyn til de som må ta buss eller tog, opprettholder Jeg kjører grønt poeng for kollektivreiser.

– Å gå og sykle er to av de aller sunneste aktivitetene som finnes, både for kropp og sjel. I koronaens tid har mange hatt et lavere aktivitetsnivå enn vanlig, og bilen har vært i flittig bruk til mange gjøremål. Å delta på Jeg kjører grønt kan bidra til å bryte dette mønsteret, sier Jortveit, som minner om at påmelding allerede er i gang.

Premiedryss på supertirsdager

Hvert år deltar rundt 3000 i kampanjen Jeg kjører grønt. Nytt i år er tre supertirsdager: 8. september, 6. oktober og 10. november.

– De 2000 første som melder seg på i år får et setetrekk og et refleksbånd med borrelås. Vi har altså tatt oppfordringen fra fjorårets deltakere og skaffet flere premier, forklarer Jortveit. – I tillegg kommer tre supertirsdager. På disse datoene får du doble poeng for miljøvennlige reiser.

Blant de som registrerer en miljøvennlig reise og/eller bilfri dag på disse tirsdagene, trekker kampanjeledelsen 30 vinnere av flotte premier – hengekøyer, gavekort for spill og gavekort for sportsartikler. I år er bærekraftsmålet 180 poeng: Det vil si 12 poeng i snitt pr. uke i 15 uker. Klarer du det, regnes du som bærekraftig på transport. Følg med på bærekraftsmåleren!

Kristiansandsregionen kan delta

Alle som bor, jobber eller studerer i kristiansandsregionen (Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland), kan delta i kampanjen, også pensjonister og de som av ulike grunner ikke har en jobb. Aldersgrensen er 18 år. Meld deg på via Jeg kjører grønt-appen, eller på nettsiden: www.jegkjorergront.no

Har du deltatt tidligere, kan kan du logge deg på, sjekke dine personopplysninger og lagre. Dermed er du påmeldt. Alle må svare på et spørsmål om personvern.

nettsiden til Jeg kjører grønt finner du mer informasjon om hvordan du får poeng og hvordan du finner din arbeidsplass, studiested eller skole.

– Alle grønne reiser teller – ikke bare til og fra jobb, forklarer Jortveit. – Du kan for eksempel reise grønt til skole, butikk, barnehage, trening, besøk, kino, teater, konserter, utstillinger, idrettsarrangementer, båthavner og så videre.

Du får ikke poeng for reiser i utlandet. Du får heller ikke poeng for å gå tur med hund, eller rene trimturer. Men dersom du reiser miljøvennlig til turens utgangspunkt, får du poeng.

På nettsidene kan du lese mer om de flotte vervepremiene som deltakerne får i år.

Her kan du se alle kampenjens premier.

Bærekraftig med 180 poeng – bærekraftsmåler

Kampanjen klassifiserer deg som bærekraftig dersom du i snitt oppnår 12 poeng pr. uke. Kampanjen varer i 15 uker. Det vil si at du er bærekraftig dersom du totalt får minst 180 poeng i løpet av kampanjen. Du kan følge med på bærekraftsmåleren når du registrerer poeng.

Jortveit og de andre i kampanjeledelsen håper flest mulig tar utfordringen og deltar i årets aksjon.

 

Hjemmekontor.jpg

I Jeg kjører grønt får du poeng ved å ha en bilfri dag. Det passer jo fint med hjemmekontor. Hjemmekontor-bildene er tatt av prosjektledelsen under planleggingen av kampanjen i vår. Øverst: Ina Emilie
Winnnæss-Bergmann og Bjørne Jortveit. Under: Hilde Finckenhagen og Jørgen Hestås. (Foto: Jon-Petter Thorsen)