Gå til hovedinnhold

Endelig vant Specsavers

I kategorien «under 15 ansatte» vant endelig Specsavers Kristiansand Jeg kjører grønts bedriftskonkurranse. Med et snitt per ansatte på utrolige 573 poeng vant de like foran Wayback Kristiansand.

Ny rekord

Etter en sjette plass og to andreplasser ble det endelig seier for Specsavers. Fra venstre: André Uldal, Linda Holst Andersen, Tonje Hegland, Mobin Yusuf og Frode Stenersen. Foto. Bjørne Jortveit

173 arbeidsplasser deltok i årets kampanje. Det er ny rekord – syv flere enn i 2018. Antall påmeldte enkeltpersoner var 2658. I for var det 3014 påmeldte. Jeg kjører grønt
har 10-års jubileum i år. Første kampanje ble arrangert i 2010.

Plan-, bygg- og oppmålingsetaten i Kristiansand kommune vant i klassen «41-300 ansatte». Fysio-, ergo- og rehabteam er også en av gjengangerne. De vant i kategorien «15-40 ansatte». Blant bedriftene «300 og over» vant Elkem ASA, som også vant i fjor.

Jubel hos Specsavers

Specsavers har kjempet hardt i flere år for å vinne i Jeg kjører grønt. I 2016 kom de på 6. plass. Både i 2017 og i 2018 ble det 2. plass. Alle de sju ansatte har deltatt, og vel så det. Med en snitt på 573 poeng per ansatt er de den beste arbeidsplassen i hele kampanjen.

– Det er gøy og vinne. Hadde ikke trodd vi skulle klare det, sier en veldig fornøyd og glad Tonje Heggland. Hun er Jeg kjører grønts kontaktperson hos Specsavers. Det er hun som er drivkraften i kampanjen og minner støtt og stadig om å registrere poeng.

– Men hvordan i all verden har dere klart å sanke så mye poeng?

– Det er tre som ikke har bil, og en som bor i Kvadraturen, sier Tonje, som selv tar buss fram og tilbake mellom Vennesla og byen hver dag. Specsavers har den den fordelen at den er lokalisert midt i byen, på hjørnet av Henrik Wergelands gt. og Markens. Det kun 10 meter fra sentrums mest brukte busstopp.

I fjor vant innehaveren av Specsavers Jeg kjører grønt el-sykkel, og han kan bekrefte at han bruker til jobb hver eneste dag. Han kjøpte for øvrig en el-sykkel til kona også.

Grønn, grønnere, grønnest

Det er tre trinn i poengskalaen – grønn, grønnere og grønnest. 982 deltakere klarte å nå 156 poeng og oppover. Det er kampanjens definisjon på å være bærekraftig på transport.

  • Grønnest (300 poeng eller mer): 515 deltakere
  • Grønnere (200-299 poeng): 299 deltakere
  • Grønn: (156-199): 168 deltakere

I hver kategori ble det trukket to vinnere. Verdien av premien er 3000 i kategori «grønnest», 2000 kr i kategori «Grønnere» og 1000 kr i kategori «Grønn». Vinnerne er publisert på Jeg kjører grønts facebookside.

El-sykkelen med henger

Toril Omestad vant kampanjens hovedpremie, en el-sykkel med henger. Hovedpremien ble trukket ut blant alle de som hadde nådd minst 156 poeng. Det ble av kampanjen definert som bærekraftig nå.

Poengfordeling

I årets kampanje ble det registrert 370.157 poeng. Bilfri dag ga 3 poeng, flyfri måned 15 poeng. Ellers ga en reise til fots, med sykkel eller med buss/tog ett poeng. Tur-retur-reise ga to poeng.

Prosentvis fordelte poengene seg slik:

  • Bilfrie dager: 38,4 %
  • Flyfrie måneder: 10,3 %
  • Sykkelreiser: 22,1 %
  • Turer til fots: 18,1 %
  • Buss /togreiser: 12,3 %

Etter et hvilerskjær i 2018 vant Kongsgård barnehagesenter i klassen «15-40 ansatte». På bildet har de nettopp vært på en sykkeltur i Danmark. Foto: Kongsgård barnehagesenter

Siden flyfri måned var nytt i 2019-kampanjen, er denne fordelingen ikke så lett å sammenlikne med tidligere år. Men fortsatt er det slik at den mest effektive måten å skaffe seg poeng på er å la bilen stå. Og det er jo nettopp det som er hovedmålet med Jeg kjører grønt, nemlig å redusere biltrafikk og bidra til bedre folkehelse.

ATP-samarbeidet

ATP-samarbeidet i Kristiansandsregionen står bak kampanjen Jeg kjører grønt. Kristiansand kommune, reklamebyrået Aptum og Klimaalliansen samarbeider om planlegging og gjennomføring av kampanjen. Det hele går ut på å registrere grønne reiser på nett eller på app. Målet er bedre folkehelse, lavere utslipp av klimagasser og mindre lokal forurensning. Alle over 18 år som bor, jobber eller går på skole i Kristiansandsregionen kan delta. Kampanjen i år varte fra 26. august til 22. november.

De beste bedriftene

Konkurransen har gått ut på å sanke flest mulig poeng per ansatt. Her er vinnerne:

Under 15 ansatte:

  1. Specsavers Kristiansand: 573 poeng per ansatt
  2. Wayback Kristiansand: 448
  3. Agder Vitenskapsakademi: 387
  4. Sykkelbutikken Vågsbygd: 333
  5. HRG Nordic Kristiansand: 326
  6. Elektronova Kristiansand: 219
  7. Aquarama apotek: 208
  8. Carbon Partners: 185
  9. Vitusapotek Vestre Torv: 184
  10. Innkjøpstjenesten Kristiansand kommune: 169

 

15-40 ansatte:

  1. Kongsgård barnehagesenter: 320
  2. Fysio-, ergo- og rehabteam: 289
  3. ViaNova Kristiansand: 208
  4. Mosby Oppvekstsenter: 163
  5. By- og samfunnsenheten, Kristiansand kommune: 121
  6. Stiftelsen Miljøfyrtårn: 104
  7. Lønn og regnskap, Kristiansand kommune: 92,4
  8. Samfunnets skole Sentrum: 92,3
  9. UNIT Current Software AS: 85
  10. Presteheia barnehage: 82

41-300 ansatte

  1. Plan,- bygg- og oppmålingsetaten, Kristiansand kommune:  167
  2. Kløvertun rehabiliteringssenter: 111
  3. Bispegra og Ringåsen avlastningshjem: 61
  4. VBT: 54
  5. Sweco Norge AS: 45
  6. Fylkesmannen i Agder: 41
  7. Vågsbygd skole: 36
  8. Studentsamskipnaden Agder: 33
  9. Norce Kristiansand: 32,3
  10. Vest-Agder fylkeskommune, sentraladm.: 32

Over 300 ansatte:

  1. Elkem ASA: 26
  2. UiA-ansatte: 14
  3. Glencore Nikkelverk: 11
  4. MHWirth: 10
  5. Agder Energi AS: 7
  6. Sørlandet Sykehus HF: 6,5
  7. Oppfølgingstjenester, Kristiansand kommune: 3
  8. National Oilwell Warco: 2,5
  9. Kristiansand kommune (generell påmelding): 2
  10. UiA-studenter: 1
Forfatter: Bjørne Jortveit
Publisert: 28.11.2019 10:03
Sist endret: 28.11.2019 10:03

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?