Gå til innhold Hopp til søk
 
1. november ble Tollbodgata mellom Kirkegata og Vestre Strandgate gjenåpnet som kollektivgate etter arbeidene.

1. november ble Tollbodgata mellom Kirkegata og Vestre Strandgate gjenåpnet som kollektivgate etter arbeidene.

Tollbodgata åpnet som kollektivgate

Endelig har busspassasjerene fått det de fortjener – to busskvartaler i Tollbodgata med superhøy kvalitet. Det er spandert 7,8 millioner kroner på å omskape Tollbodgata til kollektivgate.

1. november ble Tollbodgata mellom Kirkegata og Vestre Strandgate åpnet som kollektivgate.

Ikke mindre enn fire snorklippere åpnet Tollbodgata som kollektivgate:  Fra venstre Kåre Riseng fra AKT, Johan Mjaaland (distriktsveisjef), Thore Westermoen (fylkesordfører) og Per Sigurd Sørensen (ordfører).Det var ikke mindre enn fire snorklippere til stede under åpningen: Kristiansands ordfører Per Sigurd Sørensen, fylkesordfører Thore Westermoen, Kåre Riseng i Agder Kollektivtrafikk og distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

En av de nye bussene fra Nettbuss, med topp komfort og meget lave partikkelutslipp, ble vist fram ved åpningen. Og med snorklipperne og andre fagpersoner når det gjelder transport i Kristiansandsregionen som passasjerer, kjørte den blå bussen som historiens første gjennom Tollbodgata og en runde rundt i Kvadraturen.

På fortauene i Tollbodgata er det lagt lyse granittheller. På den siden av gaten der bussene stopper, er fortauene utvidet til drøyt fire meter. Dermed blir det god plass til fotgjengere, rullestolbrukere, folk med barnevogn og rullatorer. Nå fremstår fortauene som meget innbydende.

Det er montert nye holdeplasser med moderne busskur, ny belysning, nytt veidekke og nye allétrær.

I de to kvartalene er det blitt plass til fire busstopp, hvorav ett er metrostoppet i krysset ved Markens. Der er det plass til to busser. Intensjonen var å få plass til flere busstopp i kvartalet mellom Markens og Kirkegata. Men det lot seg ikke gjøre på grunn av tre innkjørsler og varelevering til Sandens.
 
Parkeringen for funksjonshemmede like ved Røntgensenteret, på sørsiden av gaten mellom Markens og Vestre Strandgate, er opprettholdt.

Passasjerene har i en lengre periode vært tålmodige og tatt til takke med reserveholdeplasser i Dronningens gate. Nå er endelig denne fasen over.

Et lite skår i gleden er at de nederste meterne i Tollbodgata ved Vestre Standgate ikke er ferdig. På grunn utbyggingen av Ernst Hotel var det ikke klokt å bygge ferdig fortauet. Det ville blitt ødelagt igjen på grunn av for høyt trykk. Etter planen skal denne delen av fortauet fullføres i juni neste år.

Prosjektet er finansiert av ATP-samarbeidet, som også har vært oppdragsgiver. Prosjekteringen er gjort av ViaNova Kristiansand. Landskapsentreprenørene har væt hovedentreprenør. Firmaet har utført det omfattende arbeidet med å legge kantstein og granittheller på fortauene. Byggherre er Statens vegvesen.