Praktisk hjelp med boligen

Mistet nøkkel 

Mistet vanlig nøkkel

Hvis du har vanlig nøkkel (ikke systemnøkkel), kan du kopiere den hos et firma som sliper nøkler. 

Mistet systemnøkkel

Hvis du bruker samme nøkkel til både oppgangsdør og boligen (systemnøkkel), må du kontakte Eiendom Bolig slik at vi kan bestille ny nøkkel. Kontakt Eiendom Bolig på 3807 5500. 

Mistet alle nøkler

Hvis du har mistet alle nøkler til boligen eller postkassen din, må boligenheten bytte lås. Dette må du selv betale for, og det kan koste opptil flere tusen kroner. Du kan ikke bytte låsen selv. 

Det er lurt å ha en reservenøkkel til boligen og postkassen, enten hos familie eller en nabo du stoler på. Husk at du ikke har lov til å kopiere systemnøkler. 

Vann på bad eller kjøkken 

Det renner eller drypper vann

Hvis det renner vann hele tiden, kontakt Eiendom Bolig med en gang. Vi bestiller fagfolk som kan hjelpe deg. 

Mens du venter på hjelp, bør du stenge stoppekranen for å stanse vannet i boligen. Stoppekranen finner du som regel på badet eller under kjøkkenvasken. 

Drypper det vann under vasken når vannet renner ut? Sjekk koblingene og pakningene til rørene under vasken. Hvis det er sprekk i rørene, ta kontakt med boligenheten. 

Kondens/fuktighet/vanndråper på toalett eller rør er ikke lekkasje. Det oppstår fordi det er varmt i rommet og kaldt vann i rørene eller toalettet. Da kondenserer luften til vanndråper på den kalde overflaten. Tørk opp vannet og sørg for god ventilasjon i rommet. 


Det er ikke vann i kranen 

Hvis det mangler vann i kranen på kjøkkenet: 

  • Sjekk om du har elektronisk lekkasjestopper (aquastop) i skapet under vasken. Den stopper vannet i kranen hvis det blir fuktig i området under vasken. Hvis det er vannsøl under vasken, må du tørke opp og sørge for at det er helt tørt før vannet kan komme tilbake. 
  • Spør om naboen din har vann. Hvis naboen din rett over eller under deg heller ikke har vann, tyder det på at det er rørleggerarbeid i bygningen. Sjekk om det er informasjonsoppslag i oppgangen eller postkassen. 
  • Stengt vann kan også gjelde et større område. Se om det er stengt vann der du bor. 

Vasken eller sluken er tett 
  • Rens sluken eller vannlåsen under vasken. Dette bør du gjøre med jevne mellomrom, gjerne flere ganger i året. 
  • Hvis rensing ikke hjelper, bør du bruke flytende avløpsåpner for å åpne opp rørene. Ikke bruk avløpsåpner i pulverform. Pulveret kan stivne og gjøre problemet verre. Plumbo bør ikke brukes. 
  • Meld fra til boligenheten hvis dette ikke hjelper.

Toalettet er tett 

Forsøk å stake toalettet med en klosettpumpe/vakuumpumpe 
Meld fra til Eiendom Bolig hvis dette ikke hjelper.

Brannsikkerhet 

Røykvarsler 

Hvis røykvarsleren lager et pip med jevne mellomrom, må du bytte batteri. Du bør bytte batteri i røykvarslerne en gang i året. 

Er røykvarsleren gammel, kan du bytte den mot en ny. 

Du kan få gratis batteri eller ny røykvarsler hos Eiendom Bolig

Brannslokkingsapparat 

Du bør sjekke brannslokkingsapparatet ditt med jevne mellomrom. 

  • Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området. 
  • Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg inni apparatet.  

Informasjon om brannvern på flere språk finner du hos Norsk brannvernforening

Temperatur og inneklima 

Det er viktig at du lufter ofte. Fuktig luft er vanskeligere å varme opp enn tørr luft. Selv om det blir kaldere rett etter at du har luftet boligen, vil det gå raskt å varme opp luften igjen. 

Hvis du ikke lufter, kan det bli vanskelig å få temperaturen opp fordi luften blir fuktig av for eksempel dusjing og matlaging.  

Kald bolig 

Man regner 20-22 grader som god innetemperatur. Hvis det er kaldere enn det i boligen, sjekk om varmekilder fungerer som de skal: 

  • Panelovn: Sjekk av/på bryter og at stikkontakt er satt i. Sjekk også om termostaten er satt på riktig temperatur. Hvis ovnen ikke virker som den skal, ta kontakt med boligenheten.
  • Radiator: Radiatoren regulerer seg etter utetemperaturen. Hvis det er kaldt ute, men radiatoren er kald eller lunken, meld fra til Eiendom Bolig.
  • Varmekabler/regulator (termostat): Hvis varmekablene ikke virker, sjekk om sikringen har gått. Hvis ikke dette hjelper, meld fra til Eiendom Bolig
Kald trekk fra vinduene 

Har du panelovn under vinduet? Denne må stå på for å varme opp den kalde luften som faller ned fra vinduet når det er kaldt ute. Hvis du mangler panelovn i et rom med vinduer, meld fra til Eiendom Bolig  slik at vi kan montere en ny ovn hjemme hos deg. 

Har du gammelt vindu, kan det være at gummilisten inni karmen er slitt. Du kan bytte gummilisten selv, eller meld fra til Eiendom Bolig for å få hjelp til dette. 

Dårlig luft i boligen 

Ventilasjon er viktig for å ha et godt innemiljø. Dette kan du gjøre for å få bedre inneluft: 

  • Alle ventilasjonsluker bør være åpne hele året. Du finner disse øverst på vinduene og/eller på veggen. 
  • Er det kondens på vinduer (f.eks. i soverom) betyr det at luftfuktigheten inne er for høy i forhold til luftskiftet. Kondens fører ofte til dypere fuktskade og gir gode vekstforhold for muggsopper.  
  • Åpne vinduer/balkongdør og luft ut i noen minutter hver dag. 
  • Tørk bort vannsøl for å unngå fukt. 
  • Skru kjøkkenviften på når du lager mat. 
  • Hold boligen ren og ryddig. 
  • Ikke sett møbler, særlig seng og sofa, inntil yttervegger. Dette kan bli gode vekstforhold for mugg og sopp. La det være minimum 10 centimeter avstand fra veggen. 
Mugg eller sopp i boligen 

For høy luftfuktighet inne fører svært ofte til kondens og fuktskader og/eller økt tendens til muggsoppvekst, bedre vilkår for husstøvmidd, mer avgassing fra diverse materialer  

Hvis du har fått mugg/sopp på glatte flater i boligen, kan du vaske det bort med klorin (1 dl per liter vann). Klorin dreper muggen/soppen. Du får kjøpt klorin i vanlig dagligvarebutikk. 

Hvis det har kommet mugg/sopp på gipsplater, sponplater eller andre porøse materialer, må vi kanskje bytte ut deler av veggen. Meld fra til Eiendom Bolig sånn at fagperson kan komme til boligen og undersøke problemet. 

Elektrisitet og hvitevarer 

Koble til oppvaskmaskin på kjøkkenet 

Sjekk om det er opplegg for oppvaskmaskin i boligen du leier. Det er egen kran og et avløpsrør for dette under vasken på kjøkkenet hvis du har opplegg for oppvaskmaskin. 

Når du har skaffet en oppvaskmaskin, hør med butikken om du kan bestille med montering, eller ta kontakt med en autorisert rørlegger for å montere maskinen. Dette fordi du kan bli holdt økonomisk ansvarlig for vannskader hvis oppvaskmaskinen kobles opp feil. 

Strømmen er borte 

Strømmen går når det brukes mer strøm enn sikringskursen er beregnet for. Sjekk sikringsskapet til boligen din om: 

  • En sikring er gått. 
  • Hvis du har skrusikringer, må du sette inn ny sikring. 
  • Hvis du har automatsikringer, kan du vippe bryteren opp igjen. 
  • Jordfeilbryteren lyser rødt og/eller piper. Hvis dette skjer, må du: 
    1. Koble ut strømmen til alle elektriske apparater i boligen 
    2. Vippe opp sikringen 
    3. Sette inn en og en stikkontakt igjen. Start med vannkoker, brødrister, hårføner, støvsuger og lignende. Det er ofte de som kan slå ut jordfeilbryteren. 

Hvis ingen sikringer er gått, kan det være at strømmen er borte i hele området du bor i. sjekk for eksempel om naboen har strøm, eller se på infotavlen om det er planlagt strømutkobling. 

Kjøkkenviften virker ikke

Hvis kjøkkenviften trekker dårlig, kan det være fordi den trenger en rens. Rengjør filteret som sitter oppe i viften og tørk bort fett. Hvis du har kullfilter, bør du bytte ut dette omtrent en gang i året, litt avhengig av hvor ofte du lager mat. 

Hvis kjøkkenviften ikke trekker i det hele tatt, meld fra til Eiendom Bolig. Vi hjelper deg med å få reparert viften eller sette inn en ny kjøkkenvifte. 

Skadedyr 

De fleste dyr og insekter vi finner inne er ikke farlige, og det er vanlig at noen av disse dukker opp i boligen fra tid til annen. Hvis det er mange dyr eller insekter, er det et tegn på at du må holde leiligheten din renere. 

Hvis du oppdager veggedyr, kakerlakker, mus eller rotter, meld fra til Eiendom bolig. Vi bestiller skadedyrkontroll og sørger for sanering. Derfor er det veldig viktig å ha innboforsikring.

Veggedyr 

Veggedyr er et økende problem i alle storbyer. Les mer om veggedyr og hva du kan gjøre for å unngå det hos Folkehelseinstituttet, Veggedyr - FHI 

Boligenheten dekker ikke kostnadene for sanering av veggedyr. Dette er en kostand du må dekke selv, derfor er det veldig viktig med innboforsikring som dekker skadedyr. 

Pusse opp selv 

Vil du endre på noe i boligen din, for eksempel male et rom eller bytte ut et badekar?


Ta kontakt med Eiendom Bolig. Vi må godkjenne det som skal gjøres. Vi kan også gi deg mer informasjon om hva du må huske på når du skal pusse opp.