Ser frem til Demokratiuka 2024

Sammen med en rekke lokale, regionale og internasjonale partnere arrangerer vi Demokratiuka 2.–8. mai.

Gro Kvanvig og Maja Fleck-Baustian_small.jpg

Prosjektleder Gro Kvanvig fra Kristiansand og Maja Fleck-Baustian fra organisasjonen Youth for Diversity Agder er blant de mange som ser frem til Demokratiuka 2.–8. mai.

Demokratiuka finner sted i Kristiansand årlig og består av arrangementer møter, seminar og workshops innen kunst og kultur, undervisning, utdanning, forskning og formidling. Målsettingen for Demokratiuka er å gjøre Kristiansand til et senter for debatt og utvikling for å styrke menneskerettigheter, ytringsfrihet og demokrati.

– Fellesnevneren for alle arrangementene er at de støtter hovedformålet – altså å styrke demokrati, menneskerettigheter og ytringsfrihet, sier prosjektleder fra Kristiansand kommune, Gro Kvanvig.

Gro Kvanvig Best.jpg

Gro Kvanvig

Ett av arrangementene som har en ung profil er KRS Europeiske Ungdomsforum (KRS European Youth Forum) som arrangeres for første gang i Kristiansand, 4.-5. mai 2024. Konferansen er en plattform skapt for ungdom, av ungdom, og tar opp viktige tema innenfor menneskerettigheter og demokrati i Europa.

Maja Fleck-Baustian er ansvarlig for arrangementet. Hun gleder seg veldig til arrangementet som allerede er fulltegnet. Det blir over 60 deltakere mellom 15-29 år fra ca. 20 nasjonaliteter til stede.

– Jeg håper å få viktige og gode samtaler ut av forumet. Vi skal lage et handlingsdokument basert på inputen fra de som deltar. Dette dokumentet blir overrakt til beslutningsdeltakerne som deltar på Europakoneransen mandag 6. mai.

Hun understreker at arrangementet bare er starten av et spennende samarbeid om ungdomsmedvirkning, og har store forventninger til resultatene av det videre samarbeidet dette nettverket av ungdom.

– Målet er at ungdomsmedvirkning skal på agendaen på i alt politisk samarbeid og utviklingsarbeid, fastslår hun.

Maja Fleck-Baustian.jpg

Maja Fleck-Baustian

Her kan du lese mer om selve arrangementet:

KRS European Youth Forum - Dag 1 | Demokratiuka (kristiansander.no).

Det er Kristiansand kommune, i samarbeid med Europarådet, KS og et lokalt partnerskap som står bak hovedprogrammet for Demokratiuka. Hovedprogrammet har et internasjonalt format, og antall arrangementer øker fra år til år.

Her kan du se samtlige arrangemeter i Demokratiuka.

Europakonferansen

Mandag 6. mai arrangeres Europakonferansen om demokrati og menneskerettigheter i Europa for femte år på rad. Dette er det største arrangementet i Demokratiuka. Hovedtemaeg i år er: Hvordan kan vi opprettholde og forsvare demokrati og menneskerettigheter i Europa?

– Årets konferanse er særdeles dagsaktuell og tar blant annet opp temaet «hvordan forsvare fundamentale menneskerettigheter i en tid med krig og kriser», forklarer prosjektleder i Kristiansand kommune, Gro Kvanvig.

Russlands krigføring mot Ukraina preger hele situasjonen i Europa. Ett av temaene på konferansen vil være Europarådets nyetablerte krigsskaderegister for Ukraina i Haag.

Også situasjonen i Midt-Østen og krigen i Gaza vil være et tema, i en samtale mellom NRK-reporter Sidsel Wold og FN-spesialkoordinator for fredsprosessen i Midt-Østen, Tor Wennesland.

Et annet tema er lanseringen av det nye europeiske regelverket fra EU og Europarådet for kunstig intelligens og menneskerettighetene.

På kvelden møtes alle i et eget kveldsarrangement på Kilden. I denne delen av Europakonferansen markeres 75års-jubileet til Europarådet, med innledning av stortingsrepresentant Ingjerd Schou, som er leder for Norges delegasjon til Parlamentarikerforsamlingen i Europarådet. Eksilkunstner Lusine Djanjan fra Pussy Riot-bevegelsen og den norske artisten Magdi Omar Ytreeide Abdelmagui deltar også i kveldsprogrammet.

I denne nyhetssaken kan du lese mer om Europakonferansen.

Her finner du hele programmet.

Kontakter for media

Prosjektleder og leder for sekretariatet, Kristiansand kommune
Mobil: (+47) 98 44 86 39
E-post: gro.kvanvig@kristiansand.kommune.no